HiGtech på 7:e plats i London

Den 25 – 28 maj ägde Shell Eco-marathon rum i London och då
var sju studenter, Oskar Holmberg, Carl Östlund, Christoffer Sebelius, Toygarhan Kocaarik, Olov Åkersten, Pär Sandahl och Sergio Lara från Högskolan i Gävle på plats.

HiGtech

Över 200 lag var med och tävlade

Det fanns två kategorierna, UrbanConcept och Prototyp. De ställde upp i kategorin för Prototyp och av 55 uttagna deltagare kom det på 7:e plats efter att ha lyckats med resultatet 1127 km per liter bensin.

Räknat enbart på klassen bensin kom de 6:a i världen och är rankade topp 10. En otrolig insats för ett gäng som jobbar hårt på sin fritid med ett intresse de brinner för.

För att ta sig till en sådan här tävling krävs en hel del förberedelser och framför allt resa. Med bil tog de sig ner till Holland för att ta båten över till England, en resa som tog bortåt 35 timmar.

Eftersom ett sådant här fordon kräver en förare som väger minst 50 kg och inte är längre än 160 cm hade man via mejl sökt och haft audition.

- Man kan spendera år på att jaga gram för att få ner vikten, berättar Christoffer.

Framför allt kan de jobba med chassit och då är det viktigt att föraren inte väger för mycket så att jobbet varit i onödan. Kontrakt skrevs med en förare. En vecka innan avfärd var föraren tvungen att hoppa av och snabbt gav man sig ut för att få tag en ny.

Äntligen framme

Sent på måndagskvällen kom de fram och slog upp sina tält på campingen. Alla som varit i England vet att det alltid finns risk för regn och även kyla men de hade tur den här gången med bara lite regn en morgon.

Morgonen efter var det dags att packa upp bilen i paddocken inför besiktningen. Kön till besiktningen var lång och först efter 4-5 timmar blev det deras tur. Då var det redan sent på dagen så hela besiktningen hann de inte klart utan den fick avslutas på onsdagen.

Besiktning

Första testkörningen

Första dagen som den nya föraren skulle få provköra fordonet för första gången blev onsdag. Utrustad med brandsäker overall, handskar, hjälm, heltäckande skor och 5 punkts bälte sparkade de ut honom på banan. Det gick bra och han kom fort in i körningen.

Föraren

Dags för motorhaveri

I en lång uppförsbacke och med gul flaggning på banan föll motorns temperatur i glömska och den blev överhettad. Från torsdag lunch till fredag eftermiddag skruvades motorn isär och kolv, kolvring och horncylinder fick bytas ut.

Ett första försök

Fredag var det så dags att göra ett första försök med att köra de tio varven som ska köras. Hela dagen köade de för att få en tid. De missade starttiden med en minut. Istället fick de gå på banan först på lördag morgon. Där fick man ett första resultat. Vid andra körningen den dagen fick de bryta.

Söndag morgon klev de upp klockan 5 för att hinna med två försök under dagen. Under andra försöket small det till i motorn igen. Den här gången hade vevaxeln gått av och de hade drabbats av tävlingens andra motorras.

Meckar

Det handlar inte bara om att tävla

Trots motorhaveri och att de fick nödinkalla en förare veckan innan är det väldigt nöjda med tävlingen och är taggade för fortsatta tävlingar. För det handlar inte bara om tävlingen utan också att knyta kontakter med andra, se vilka lösningar andra hittat, hjälpa och stötta varandra både med kunskap och delar.

- Det här är det bästa vi gjort! Och vi kom så bra överens med finska Remmi-team att vi blev inbjudna till Nokiabanan i augusti.

- Nu ska vi utvärdera vad som gjorde att vi fick problem med motorn och åtgärda det.

Ska ni vara lediga i sommar? frågar jag.

- Det här är vår glädje i sommar. Ens intresse tar man inte lov från.

Text: Anna Hellqvist
Foto: HiGtech