Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
5,5 miljoner från Vetenskapsrådet till genusprojekt inom lärarutbildning
I projektet utforskas lärarstudenternas relation till lärande och undervisning i naturvetenskap från ett genusperspektiv. Det handlar bl. a. om hur lärarstudenternas syn på naturvetenskap förändras när både ämnesinnehåll och undervisning i ämnet belyses med ett kritiskt genusperspektiv. Det handlar också om hur studenten stärks i sin roll som blivande No-lärare av att vidga ämnesundervisningen på det här sättet.
- Vi är även intresserade av hur man kan skapa sig en identitet som lärare i naturvetenskap och hur denna identitetsskapande process kan påverkas av ämnesdidaktiska kunskaper och genusmedvetenhet.
När forskargruppen följer en årskull lärarstudenter, kommer undervisningsmoment att integreras som behandlar kritiska perspektiv på genus i relation till naturvetenskap och som lyfter fram naturvetenskapen som kultur. Målet är att skapa ny och fördjupad förståelse av genus och naturvetenskapligt lärande.
Projektet genomförs inom ett samarbete mellan Högskolan i Gävle och Centrum för Genusvetenskap vid Uppsala universitet. I projektet ingår även Anna Danielsson, post doc vid University of Cambridge, Minna Salminen-Karlsson, docent i sociologi vid Uppsala universitet, samt Kathryn Scantlebury, professor vid University of Delaware.
För mer information, kontakta:
Anita Hussénius, akademin för teknik och miljö, 070-382 82 66
Annica Gullberg, akademin för teknik och miljö, 026 — 64 86 27
Kristina Andersson, akademin för teknik och miljö, 026 — 64 82 45