Webbkonferensverktyg

Med en webbkamera och ett webbkonferensprogram kan man kommunicera med bild mellan två användare. I programmen finns också möjlighet att chatta, skicka filer till varandra och kommunicera via ljud om man har ett headset med mikrofon kopplat till datorn. De flesta webbkameror har även inbyggd mikrofon.

Logotyp för Adobe Connect Pro

Adobe Connect

Adobe Connect är ett system för att hålla interaktiva möten och föreläsningar via webben. Adobe Connect är det huvudsakliga webbkonferenssystemet på Högskolan i Gävle. Tjänsten administreras av SUNET och används av en mängd lärosäten i Sverige. Systemet går att använda för all personal och alla studenter på Högskolan.

Allt kan skötas från den egna datorn och är kostnadsfritt.

Inloggning för lärare/personal

För att skapa/leda ett möte, loggar du in med ditt användarnamn och lösenord på högskolan. Adress för att logga in i systemet: http://connect.sunet.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Studenter/deltagare kommer åt mötet eller föreläsningen via en direktlänk till just det mötet. Eventuell inloggning sker även då med det vanliga användarnamnet och lösenordet.

Ikon för filmer

Instruktionsfilmer

Learning Center har gjort filmer om Adobe Connect. Välj gärna att visa filmen i fullskärmsläge och öka kvaliteten.
» Alla Learning Centers instruktionsfilmerlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Inspelat webinar om info till nya användare

Detta seminarium tar bland annat upp vad du kan göra med Adobe Connect (Janne Nyström, Luleå tekniska universitet), vad du behöver för att få en bra upplevelse (Markus Schneider, Karlstads Universitet) och information om CafeConnect, supporttjänst online, (Stigbjörn Åman, Luleå tekniska universitet).
Se inspelat seminariumlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kurser

Learning Center erbjuder kurser i bl.a. Adobe Connect
Läs mer om våra kurser och anmäl dig

Fördjupad läsning: Hur kan du skapa bättre webbmöten?

Det går att förbättra virtuella möten via Adobe Connect avsevärt, om du anpassar formatet till verktyget och tar vara på de möjligheter tekniken ger. I denna fil har vi samlat råd och tips kring hur man kan förbättra upplevelsen av webinar och andra onlineträffar.
Läs PDF med goda råd kring onlinemötenPDF (pdf, 764.2 kB)

Sunets sidor om Adobe Connect

Sunet och nätverket för IT i högre utbildning (ITHU) har tagit fram material kring Adobe Connect. Här finns information om vad Adobe Connect är, instruktioner i bild, text och film om hur du kan använda systemet.

  1. Gå till Sunets webbsidor om Adobe Connectlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  2. Guider, instruktioner, video tutorialslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  3. Sunets supporttjänst Café Connect

Adobes egna resurser för Adobe Connect (på engelska)

Adobe har själva producerat information och videoguider om Adobe Connect. De går igenom alla aspekter och inställningar för Adobe Connect.
Gå till Adobe Connect Resource Centerlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Information från andra lärosäten

Läs information från Karlstads universitet om Adobe Connect 8PDF (pdf, 1021.9 kB)  

Webbföreläsningar

Med hjälp av program för webbkonferenser kan man göra enkla webbföreläsningar. En lärare håller en föreläsning vid sin dator och studenter kan ta del av den live. För att fler ska kunna titta på detta samtidigt krävs att man använder en speciell teknik, streaming. Man kan också spela in och spara sin föreläsning, för att studenterna ska kunna ta del av den senare.
Mer information om inspelning av föreläsningar

Problem med ljud och bild?

Om du har Windows 7, behöver du göra särskilda ljudinställningar på datorn för att ljudet i Adobe Connect ska fungera bra.
Ljudinställningar för Windows 7PDF (pdf, 309.6 kB)

Problem med ljud och bild kan bero på att programmet Flash Player krånglar vid användning av Adobe Connect i 64-bitars miljö i webbläsaren Internet Explorer. Vi rekommenderar därför att man använder 32-bitars webbläsare eller uppgraderar till nyaste versionen av Flash Player som ska fungera bättre.

För att se vilken version av Internet Explorer du använder och även hur du startar den som 32-bitars version:
Klicka här och följ instruktionernalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Obs: Felet uppkommer även i Firefox 64-bitars-version. Det fungerar dock i webbläsaren Chrome.

Testa ditt ljud och bild

Saknar du konto för inloggning på Adobe Connect?

Nu finns möjligheten för externa föreläsare och andra att skaffa ett särskilt konto, eduID  för att kunna logga in på Adobe Connect och läggas till i förväg med rollen Host i mötesrummet.
Manual för hur du använder eduIDPDF (pdf, 90.4 kB)

Adobe Connect som app

Använd Adobe Connect från din smartphone eller surfplatta, genom att ladda ned en app.
Läs mer om appen härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ladda ned app

  • Gå till App Store på iPhone/Ipad eller motsvarande på Androidtelefon/-surfplatta.
  • Sök efter “Adobe Connect" och installera appen 


Utlån av teknisk utrustning

Teknisk utrustning som kan underlätta vid inspelning av föreläsningar, bland annat  diktafon och trådlös mikrofon, s.k. mygga, finns att låna.

Kontakta Sven Borrie: sbe@hig.se

Kontakt

Du kan vända dig till Sunets Café Connect, för att testa din utrustning: connect.sunet.se/cafeconnect

Learning Center kan hjälpa till med teknikstöd, handledning och planering inom webbkonferens.
E-post: learningcenter@hig.se
Telefon 026-64 87 00

  Publicerad av: Elisabeth Jansson