Forskning

För nya lärare kan en mentor vara avgörande

Vår mångåriga forskning visar att en mentor och kollegor som kan hjälpa och stötta, kan avgöra om nya lärare stannar i yrket eller inte, säger Göran Fransson, forskare vid Högskolan i Gävle.

Foto: Göran Fransson professor i didaktik

Foto: Göran Fransson

Skolriksdagen

Göran Fransson deltar 24-25 april på Skolriksdagen, ett årligt mötesforum för ledare inom skolan. Ett tema under de två dagarna gäller mentorskap och yrkesintroduktion för nya lärare.

- Vi har bjudits in för att prata om vår forskning kring just yrkesintroduktion och mentorskap som bedrivits vid Högskolan i Gävle under många år nu, säger Göran Fransson.

Här är nyckeln

- Det finns på sina håll en tradition och en kultur i skolan, med att man ofta kommer direkt in. Här är nyckeln och här är klassrummet. Men vår forskning visar att det behövs en bättre introduktion och mer resurser och fokus på mentorskap.

Bildtext: En medverkande mentor kan vara avgörande för en nybliven lärare

Bildtext: En medverkande mentor kan vara avgörande för en nybliven lärare

Risk att de flyr yrket

Staten föreskrev om formellt mentorskap för några år sedan, men utvecklingen har tappat fart och nu behövs ett nytag. Skolan behöver kunskap om hur man får till det på ett bra sätt och att det är en viktig fråga.

- Mentorskap är svårt att organisera i vardagen, det behövs någon som man vet är utsedd och långsiktigt kan hjälpa, stötta och utmana. Att fråga en kollega som är stressad och på språng är inte helt lätt.

- Vår forskning kan bidra till förståelsen för mentorskap, hur det kan utformas på olika skolor, med de olika förutsättningar som finns. Mentorer kan inte bara underlätta yrkesintroduktionen utan också bidra till att vi får skickligare och mer motiverade lärare.

Kontakt

Göran Fransson
Professor i didaktik vid Högskolan i Gävle
Telefon: 026-64 86 39
Mobil: 070-321 29 09
E-post: goran.fransson@hig.se