Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Spelbaserat lärande och virtuell verklighet lockar skolelever till Högskolan

2020-01-24 

Det är mörkt och lerigt i skyttegravarna. Vi är mitt i ett fältslag mellan ryska och tyska trupper under slaget vid Tannenberg under första världskriget. Att genom spel få uppleva en återskapad verklighet blir allt vanligare i undervisning och Högskolans digital learning lab har blivit ett omåttligt populärt besöksmål för skolelever.

Gymnasieelever från Timrå gymnasieskola i Högskolans digital learning lab 20200123. De testar datorspel, VR, lego och programmering.

Elever från Timrå gymnasieskola testade bland annat att spela ett datorspel i Högskolans digital learning lab.

Under torsdagen fick Högskolan i Gävles digitala verkstad, kallad digital learning lab, långväga besök av gymnasielever från Timrå gymnasieskola utanför Sundsvall.

Deras dag fylldes med datorspel, programmering, virtuell verklighet och lego.

– Vi står inför ett vägskäl där vi är sugna på att investera i VR till exempel, för att ligga lite i framkant. Det här är ju framtiden och vi tror att vi skulle kunna ha nytta av olika digitala verktyg för laborationer särskilt i naturämnen, men egentligen i alla ämnen. Sedan är vi en liten gymnasieskola och då kan en sådan här grej vara något som vi kan marknadsföra oss med för att bli lite mer intressanta, säger Jörgen Saarela, lärare i matematik och fysik.

Jörgen Saarela, lärare vid Timrå gymnasieskola. Besökte Högskolans digital learning lab 20200123.

Jörgen Saarela, lärare vid Timrå gymnasieskola.

Eleverna som nu besökte skolan gick i årskurs 1,2 och 3 på gymnasiet och läste det naturvetenskapliga programmet. Högskolan i Gävle får regelbundet besök från olika skolor som är nyfikna på hur lärande och digitalisering kan mötas i undervisningen.

Gymnasieelever från Timrå gymnasieskola i Högskolans digital learning lab 20200123. De testar datorspel, VR, lego och programmering.

Genom VR fick eleverna testa att befinna sig under ytan.

– Vi tar emot jättemånga besök. I vårt labb utforskar vi många spännande tekniker och det är alltid ur ett lärandeperspektiv. Till exempel det här slaget vid Tannenberg, där man i spelet har återskapat den exakta miljön. Då kan de som läser historia i skolan sedan komma hit och uppleva slaget ganska nära den riktiga situationen. Vi använder spel i en kontext som ger ett mervärde till undervisningen, säger Claes Westelius som jobbar med digital learning lab på Högskolan.

Claes Westelius, jobbar med digital learning lab. Pratar inför gymnasieelever från Timrå gymnasieskola 20200123.

Claes Westelius pratar inför gymnasieeleverna från Timrå gymnasieskola.

Publicerad av: Anna Sällberg Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2020-01-24
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)