Mörkare tider kräver inre fokus för bättre hälsa

2020-10-05 

Dagarna blir allt kortare och mörkret smyger sig på samtidigt som vi ska göra mer och mer för att optimera vår tillvaro. En svår balansgång att spatsera på utan att trilla ner. Därför är hösten en viktig tid för självreflektion, säger Ann-Kristin Eriksson, doktor i hälsovetenskap och universitetsadjunkt i religionsvetenskap.

Ann-Kristin Eriksson, lärare i religionsvetenskap. Folkhälsa. Mimmi. Utmattningssyndrom.

Ann-Kristin Eriksson. Foto: Britt Mattsson

Tycker du kanske att det är tufft att ta sig upp på morgnarna nu när mörkret är här? Du är inte ensam.

– När det blir höst tycker många att det känns lite tungt med jobb och skola, mycket ansvar och lite tid för återhämtning. Samtidigt är hösten en tid då vi biologiskt blir tröttare eftersom det blir mörkare ute. Då behöver vi stanna upp, sänka takten och fundera hur just jag skapar mig en tillvaro som faktiskt är hållbar för mig, säger Ann-Kristin Eriksson, doktor i hälsovetenskap och universitetsadjunkt i religionsvetenskap.

Mening som drivkraft

Hon har forskat om utmattningssyndrom och vilka faktorer som kan vara avgörande för människor för att ta sig ur en utmattning. När vi har utmaningar i vårt liv är det viktigt att finna mening som drivkraft i tillvaron.

– Kärnan med mening och meningsfullhet är att det finns en hoppfullhet i det. Även om vi har mycket tufft i tillvaron som vi behöver hantera kan mening ge hopp och vara något som vi strävar mot för att få energi. Inom forskning är meningsfullhet något som lyfts fram som grundläggande för att vi ska kunna uppleva hälsa, säger Ann-Kristin Eriksson.

Ann-Kristin Eriksson, lärare i religionsvetenskap. Folkhälsa. Mimmi. Utmattningssyndrom.

Ann-Kristin Eriksson. Foto: Britt Mattsson

Vad som är meningsfullt är väldigt individuellt från person till person. Men en gemensam nämnare som ofta brukar pekas ut är gemenskap.

– I gränssituationer i livet och när allt ställs på sin spets är det ofta relationer och kärlek det handlar om som ger livet mening. Gemenskap i olika former är väldigt centralt, säger Ann-Kristin Eriksson.

Där har coronapandemin också satt sina spår och satt käppar i hjulen för vår gemenskap.

– Många äldre har blivit isolerade och har inte kunnat träffa sina anhöriga till exempel. Sedan har den här speciella tiden vi lever i säkert väckt existentiella frågor hos många människor.

Vem är jag?

För att undvika fallgropar som kan leda till utmattning är det viktigt att ställa sig själv en rad frågor, anser Ann-Kristin Eriksson.

– Vem är jag? Vad är viktigt och meningsfullt för mig? Det är så mycket som handlar om optimering och att livet ska vara på topp jämt. Vi behöver säga stopp innan det går för långt. Ibland måste vi kanske kunna famna livet som det är just nu, även om vi är mitt i en jobbig situation. Acceptans. Ibland behöver vi ta bort saker för att kunna leva med spänningar i tillvaron, det finns både ljus och mörker.

Vad är viktigt för att förebygga ohälsa?

– Vi behöver försöka se vårt liv med en helhetssyn. Gör en kartläggning. Hur mår jag fysiskt, psykiskt och hur har jag det socialt? Finns det någon del där jag får väldigt lite input men ger ut väldigt mycket? Skapa dig en bild och en medvetenhet kring ditt eget liv, säger Ann-Kristin Eriksson.

Text: Anna Sällberg

Kontakt

Ann-Kristin Mimmi Eriksson

Telefon: 026-64 84 25

E-post: ann-kristin.eriksson@hig.se

Publicerad av: Anna Sällberg Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2020-10-05
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)