Liksom andra lärosäten verkar Högskolan i Gävle i en kontext med flera utmaningar: konkurrensen om studenter, medarbetare och forskningsmedel ökar. Samtidigt strävar Högskolan efter att vara förstahandsvalet för såväl studenter som medarbetare och samarbetspartners.
– För att möta dessa utmaningar krävs samordnade kommunikationsinsatser. En uppdaterad kommunikationspolicy är ett led i detta arbete, säger Stina Lilja, kommunikationsstrateg och projektledare för arbetet.
– Systematiskt kommunikationsarbete krävs inte bara för att våra verksamhetsmål och strategier ska uppnås, det behövs även för att lyfta den forskning som bedrivs hos oss. Forskningen ska så klart komma samhället till nytta.
Policyn vilar på Högskolans verksamhetsidé, vision och kärnvärden samt utbildnings- och forskningsstrategi 2021–2030. Kommunikationspolicyn kommer att revideras senast år 2030 då nuvarande strategi löper ut. Policyn är ett styrdokument som beslutas av rektor.
I kommunikationspolicyn nämns bland annat medarbetares och studenters rätt och möjlighet att använda sin grundlagsskyddade yttrandefrihet, rätten till åsiktsfrihet och rättigheten att lämna uppgifter till media.
Kommunikationspolicy Pdf, 231 kB.