Gå till eugreenalliance
Sök

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Jorden runt-resa i klassrummet inspiration till Wesley Imms forskning

2022-06-03 

Wesley Imms, en av världens främsta forskare inom lärmiljöer, gästar Högskolan i Gävle.

- Jag är lärare från början och jag ser på allt med en lärares ögon. Men bra lärarögon har också elevens blick, säger han.

Wesley Imms

Wesley Imms, docent på University of Melbourne, är på besök vid Högskolan i Gävle.

Wesley Imms är docent på University of Melbourne. Hans forskning om lärmiljöer tog avstamp i en särskild händelse under hans egen skolgång.

- För länge sen, 1965, byggde min lärare om klassrummet till ett ”skepp” och seglade jorden runt med oss elever. Jag insåg det inte då, men det gav en väldigt fin insikt om betydelsen av lärmiljöer. Jag gjorde lite forskning kring den här händelsen då jag 40 år senare samlade jag samma grupp elever som var med 1965, och läraren som fortfarande levde. Det enda eleverna kom ihåg från sina första år i skolan var det de lärde sig 1965, tack vare lärarens metod. Det är den kraft lärmiljöer har, eller snarare den kraft användandet av lärmiljöerna kan ha, säger han.

Utvidgat samarbete med Högskolan

Wesley Imms är i Sverige och Gävle som ett led i ett utvidgat samarbete mellan University of Melbourne och Högskolan i Gävle och forskningsprogrammet inom området Innovativt lärande som heter Morgondagens lärmiljöer, och som leds av Jan Grannäs och Anneli Frelin.

- Vi har träffats löpande digitalt, men det ger så mycket mer att kunna ses ansikte mot ansikte, säger Wesley Imms.

Anneli Frelin och Jan Grannäs var i Melbourne 2019 också, och samarbetet har utvecklats sedan en tid tillbaka. Wesley Imms leder nu en världsomspännande internationell studie kring lärmiljöer, där över 200 forskare från 21 länder deltar, däribland Högskolans forskare.

- Målet är att få till ett samarbete och kunskapsutbyte mellan länderna, att hitta en internationell agenda som gynnar alla hellre än att alla jobbar nationellt och isolerat.

Många likheter mellan Sverige och Australien

Imms höll i veckan som gick en egen öppen föreläsning om sin forskning inom innovativa lärmiljöer.

- Forskningen som mitt universitet bygger upp är ett samarbete mellan arkitektur, utbildningsvetenskap och medicin. Vi har mandat att forska kring hur vi maximerar nytta av hur vi använder utrymmen som vi bor eller arbetar i. Det kan vara sjukhus, skolor, eller ett företag. Mitt fokus är skolor och utbildningsvetenskapens perspektiv.

Wesley Imms intryck av de svenska skolorna är att de är väldigt lika de australiensiska. Olikheterna har mest att göra med skillnaderna mellan länderna vad gäller klimat och väder.

- Inne- och utemiljön hänger ihop lite mer hos oss och vi behandlar belysningen på ett annat sätt än i Sverige. En annan skillnad är att det satsades väldigt mycket pengar på skolbyggnader runt 2010 i Australien, mycket på grund av tidigare försummelse och som ett sätt att stimulera ekonomin. Det gjordes något med nästan varje skola i Australien. Resultatet blev både bra och dåligt, men det gav också satsningar på expertis inom design av skolbyggnader, säger han.

Publicerad av: Veronica Liljeroth Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2022-10-04
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)