Webbmöten via Zoom

Zoom är en webbmötestjänst som stödjer de flesta enheter och gör det möjligt att kommunicera med ljud och bild även över långsamma förbindelser.

Gör så här för att delta i ett webbmöte i din kurs

  1. Du behöver ett headset med mikrofon och en webbkamera, för att kunna delta från din dator. Du kan även delta via telefon eller surfplatta men då ser du inte det som presenteras så bra.
  2. Ladda ned Zooms klient eller app om du inte redan gjort det
  3. Gå in på mötet via länken som du fått av din lärare, du får den vanligtvis i Blackboard eller via ett mejl.

 

Håll ett eget möte i Zoom

Du som är student kan skapa egna webbmöten i Zoom, för till exempel grupparbeten. Studenter har obegränsad mötestid i Zoom.

  1. Gå till hig-se.zoom.us och klicka på knappen Sign in.
  2. Logga in med ditt användarkonto, för att skapa ditt konto på Zoom.
  3. Första gången du går in är det viktigt att du ser över dina grundinställningar för mötesrum.

Fungerar Zoom på min dator och mobil?

Support för Zoom

På Zooms webbplats hittar du instruktionsfilmer, manualer och information. Zoom har en chatt som är öppen dygnet runt för alla användare. På hjälpsidans nedre högra hörn finns en blå Hjälp-knapp som öppnar chatten.

Kontakt

Har du frågor om Zoom är du välkommen att kontakta Learning Center.
Ärendekö: support.hig.se
E-post: learningcenter@hig.se
Telefon: 026-64 87 00

Publicerad av: Elisabeth Jansson Sidansvarig: Jenny Ericsson Sidan uppdaterades: 2019-12-17
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)