Anna Högberg mötte elever på Vikingaskolan under forskarturnén

2019-06-18 

”Ser jag ut som en forskare?” ”Nej!”, blev det samstämmiga svaret när Anna Högberg berättade om sin forskarresa – från att hon själv satt i skolbänken till nutid när hon forskar om plastens påverkan på naturen och hur vi kan minska den.

Anna Högberg, Linn Åhlund, Rie Moberg Offrell och Idun Olsson Ersson. Vikingaskolan i Bomhus. Forskarturnén.

Anna Högberg, Linn Åhlund, Rie Moberg Offrell och Idun Olsson Ersson bredvid plastsakerna som ofta ingår i vår vardag.

Besöket på Vikingaskolan i Bomhus var en del i forskarturnén som Högskolan i Gävle nu har dragit i gång. 16 forskare åker ut till 16 skolor i länet för att ge inspiration till grundskoleelever i årskurs 4–9.

– Jag tyckte att det kändes roligt att få visa eleverna vad vi på Högskolan gör och att minska tröskeln dit, säger Anna Högberg, universitetsadjunkt i miljöteknik.

Hon inledde sitt besök med fjärdeklassarna med att berätta om sin morgon och visa en rad produkter som ingick i hennes morgonrutin; en leksak som hon trampat på hemma, en fleecetröja, en hundbajspåse, en brödpåse, en skinkförpackning, hygienartiklar, matlådor och en vattenflaska. Den gemensamma nämnaren? Plast.

– Det var egentligen en slump att jag började studera på Högskolan och att jag sedan började forska om plast. Ju mer jag började läsa om det desto mer ville jag lära mig, berättar hon om hur intresset för forskning startade.

Viktigt att våga ställa frågor

Eleverna lyssnade uppmärksamt och kunde relatera till plastsaker och vilka produkter de själva använder i sin vardag. Det som nog fångade mångas intresse också var när Anna Högberg beskrev hur hon var i skolan.

– Jag hade aldrig kunnat drömma om att jag skulle kunna bli forskare. I skolan var jag ganska blyg och vågade inte säga något. Jag höll mig i bakgrunden och varje gång jag hade utvecklingssamtal sa fröknarna att jag måste ställa mer frågor. Men nu som vuxen frågar jag allt! Och jag vet att om jag inte ställer frågor så får jag inte veta något. Och man kan egentligen forska om vad som helst, bara man ställer frågor kring ämnet.

Hon frågade eleverna om de tyckte att hon ser ut som en forskare. Då log många och sa ”nej”.

Hur trodde ni att en forskare ser ut då?

– En person som står i ett labb med rock på sig och experimenterar, svarade eleven Rie Moberg Offrell.

Och det är just den stereotypen som forskarturnén syftar till att bryta upp.

– Att vara forskare kan låta lite diffust och det finns många förutfattade meningar om hur forskare ser ut och vad de gör. Det vill vi ändra på och samtidigt tidigt kunna skapa intresse för vidareutbildning. Sedan blev det en bonus att eleverna fick veta mer om plastens miljöpåverkan. Jag tyckte att det var jättebra att hon berättade om sin väg till att bli forskare, för att visa att kan hon så kan jag, säger läraren Elin Eriksson.

Vill uppmuntra till vidareutbildning

Rie Moberg Offrell tycker att forskning verkar kul.

– Jag skulle vilja forska om gul färg! säger hon.

Anna Högberg ser forskarturnén som särskilt viktig i vårt län.

– Vi har många med låg utbildningsnivå och många av barnen kanske har föräldrar som inte har studerat. Då känns det viktigt att visa att det finns något för alla och att man ska våga. Jag vågade, även om jag inte trodde det när jag var yngre, säger Anna Högberg.

Text och foto: Anna Sällberg

Kontakt

Har du frågor om forskarturnén?

Johanna Esplund, kommunikatör

Telefon: 070-090 27 83

E-post: johanna.esplund@hig.se

Publicerad av: Anna Sällberg Sidansvarig: Hasse Nordlöf Sidan uppdaterades: 2019-06-18
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)