Forskare mötte skolhuvudmän för att tillsammans lösa skolans utmaningar

2019-11-15 

Digitalisering, trygghetsarbete och gemensam personal. Det var några frågor som diskuterades när forskare på Högskolan i Gävle mötte huvudmän inom skolområdet med syfte att samarbeta mer kring praktiknära forskning som gynnar skolutvecklingen.

Tomas Hartikainen, sektorchef för Utbildning Gävle.

Tomas Hartikainen, sektorchef för Utbildning Gävle.

Under onsdagen anordnades samverkansträffen ULF Bazar på Högskolan i Gävle.

– En bazar handlar ju lite om give and take och det är det som är meningen med den här träffen också, att personer från olika yrkesgrupper träffas och delar med sig av sina erfarenheter, säger Signhild Olsson på Högskolan som är med och arrangerar dagen.

ULF står för utveckling, lärande och forskning och det är en femårig nationell försöksverksamhet med inspiration från medicinområdets ALF-avtal som handlar om samarbeten kring läkarutbildning och forskning. I det här fallet handlar det i stället om samarbeten mellan skolor och forskning.

– Det handlar om frågor där lärosäten kan ha ett nära samarbete med skolhuvudmän, där forskningen ska utgå ifrån till exempel de utmaningar som lärare möter i sitt yrke. På så sätt ska forskningen kunna bidra till utveckling inom skolan, säger Lars Olsson som jobbar med ULF-avtal vid Uppsala universitet.

Gemensam personal

Syftet under försöksperioden är att experimentera och testa nya sätt där forskare kan jobba nära skolor och förskolor, med målet att på sikt få till en större satsning.

– Det handlar också om finansiering och hur vi kan ha en dialog med myndigheter och departement. ULF kanske inte kan lösa alla utmaningar inom skolan, men det kan vara en viktig kugge i det, säger Lars Olsson.

Lars Olsson, jobbar med ULF-avtal vid Uppsala universitet.

Lars Olsson, jobbar med ULF-avtal vid Uppsala universitet.

En del inom arbetet med ULF-avtal är att lärosäten och skolor till viss del ska kunna ha gemensam personal och att det gynnar utbildning och lärande; till exempel att en lärare undervisar på en skola och samtidigt jobbar med ett forskningsprojekt som en del av sin anställning.

Gävlemodellen ett gott exempel

En stor aktör som Högskolan i Gävle samverkar med i de här frågorna är Gävle kommun.

– Vi ser det här som ett tillfälle att som huvudman kunna vara med och bedriva forskning och skapa en plattform tillsammans med andra, samtidigt som det kan innebära möjligheter till nya och gemensamma finansieringsformer, säger Tomas Hartikainen, sektorchef för Utbildning Gävle.

Han nämner särskilt två områden som kommunen vill fokusera på i samverkan kring forskning: digitalisering och fortsatt arbete med den så kallade Gävlemodellen.

– Gävlemodellen handlar ju om ett trygghetsarbete mot mobbning inom skolan. Vi har byggt modellen tillsammans med Högskolan i Gävle och under mycket lång tid har vi samlat in data, vilket troligen är unikt i landet. Vi kan nu se resultat av vårt medvetna arbete, säger Tomas Hartikainen.

Text och foto: Anna Sällberg

Publicerad av: Anna Sällberg Sidansvarig: Hasse Nordlöf Sidan uppdaterades: 2019-11-15
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)