Margretehills gård AB

- vinnaren av det allra första Ergopriset!

Vid lördagskvällens företagargala Eldklotet har för första gången en vinnare av Ergopriset utsetts. Priset som går till Margretehills gård AB delades ut av professor Svend Erik Mathiassen.
Så här lyder juryns motivering:
"Ergopriset 2009 går till ett företag som i en svårbemästrad arbetsmiljö lyckats öka sin produktivitet med 30 % och samtidigt skapa ökad trivsel och delaktighet. Denna utveckling har främst skett genom att ledning och medarbetare i samförstånd och på ett systematiskt sätt sett över produktionsprocessen, och genom att utbilda alla medarbetare till att behärska många olika arbetsmoment".

En jury bestående av sex personer valde av samtliga bidrag ut tre nominerade företag och en vinnare. Övriga nominerade var Ilsbo tools AB och Tallriksfabriken i Strömsbruk AB.

Ergopriset är ett nyinstiftat pris vid Högskolan i Gävle, vars övergripande forskningsprofil är Hållbar livsmiljö och hållbart arbetsliv. Priset ska delas ut årligen till ett företag som har satsat på en god arbetsmiljö och därigenom ökat företagets lönsamhet. Genom att lyfta fram goda förebilder, vill Högskolan inspirera och motivera fler företag att satsa på sitt arbetsmiljöarbete.

Priset har designats av glaskonstnären Björn Steijner,

Jurymedlemmar: Tre representanter från Högskolan - Svend Erik Mathiassen, Lars Bengtsson och Anders Kjellberg. Tre representanter från näringslivet - Mikael Löf ALMI företagspartner, Östen Johansson företagarna i Ljusdal kommun och Bengt Granting Gävlehälsan.

En del av Ergopriset handlar om forskning. Forskare studerar bl.a. vad som påverkar hur företag prioriterar arbetsmiljöarbete och om en god arbetsmiljö kan bidra till att stärka ett företags varumärke.

Ergopriset drivs av CBF, Centrum för belastningsskadeforskning, Högskolan i Gävle.

För mer information, kontakta: Eva Bergsten, projektledare för Ergopriset, CBF, 070-630 72 14, 026-64 88 86.

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2009-04-26