Succé för Ingenjörskvällarna nu på fler orter än någonsin

Den 11 mars arrangerar Högskolan i Gävle en ingenjörskväll, ett arrangemang som vuxit enormt de senaste åren, säger Anna Näsman, samverkansansvarig vid Akademin för teknik och miljö, Högskolan i Gävle.

Vid ingenjörskvällen på Högskolan i Gävle möter gästerna utbildningsledare och studenter. Företagen finns också på plats för att svara på frågor om arbetsliv och vad som kan vänta efter en examen. De senaste fem åren har antalet besökare till ingenjörskvällen på Högskolan i Gävle slagit rekord.

Fler orter och evenemang under 2015

I år arrangeras ingenjörskvällarna för elfte året i rad och på fler orter än någonsin. Hälsingland var först ut med en ingenjörsdag i Ljusdal följt av ingenjörskvällar i Edsbyn och Söderhamn. I slutet av mars kommer även Avesta att ha en ingenjörskväll.

Informationsträffarna anpassar programmet till orten det gäller. I länet ligger stort fokus på det lokala näringslivet som får berätta om sin syn på kompetens och framtida behov.

- Vi har haft ett fantastiskt samarbete med näringslivet i länet som tillsammans med oss vill visa på de möjligheter en teknisk utbildning kan ge. Och eftersom det råder brist på kompetens inom flera ingenjörsyrken är det viktigt att studenter och näringsliv kan mötas i ett tidigt skede, säger Anna Näsman, samverkansansvarig.

Lång tradition av samverkan

Högskolan i Gävle har en lång tradition av samverkan med näringslivet inom sina teknikutbildningar och detta är ännu ett steg i den riktningen. Tillsammans med lokalt näringsliv, skolor och lärcentra i regionen, samt TeknikCollege Hälsingland har det blivit möjligt att genomföra lokalt förankrade evenemang.

- Från Högskolan vill vi sända ett stort tack till våra besökare och samarbetspartners. Flera företagare har gjort ett fantastiskt jobb och visat på spännande framtidsutsikter inom olika branscher här i länet.

Högskolan i Gävle utbildar ingenjörer och tekniker inom automation, bygg, data, elektronik, energisystem, industridesign, industriell ekonomi, IT/GIS, lantmäteriteknik, maskin, miljöteknik samt samhällsplanering. Sista ansökningsdag till höstens utbildningar är den 15 april.

Ingenjörskvällarna är ett arrangemang, som finansieras av Teknikerjakten vid Högskolan i Gävle, (Ljungbergsfonden), i syfte att öka intresset för en utbildning inom natur och teknik.

Läs mer om Ingenjörskväll den 11 mars på www.hig.se/ingenjorskvall

Anna Näsman, samverkansansvarig Akademin för teknik och miljö, 070-338 84 91, anna.nasman@hig.se
Magnus Lemoine, samverkansansvarig Akademin för teknik och miljö, 073-070 89 02, magnus.lemoine@hig.se

Publicerad av: Zara Lindahl Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2015-06-05