Högskolan bäst i Sverige på att samarbeta med företag

2019-06-10

Tillväxtverket och Energimyndigheten har nominerat Högskolan i Gävles och Högskolan Dalarnas samarbete, för att hjälpa små och medelstora företag med energieffektivisering, som Sveriges kandidat till EU:s pris för företagsfrämjande.

EU-kommissionen arrangerar varje år en tävling för att lyfta fram goda exempel på företagsfrämjande. I år är Högskolan i Gävles och Högskolan Dalarnas samarbete, för att hjälpa små och medelstora företag med energieffektivisering, utvalt som ett av de två bästa projekten i Sverige.

En chans för de mindre företagen

Via KTP-projektet, (Knowledge Transfer Partnerships), kan företag få hjälp av en nyexaminerad akademiker att utveckla företaget och högskolan får i sin tur viktig kunskap för vidare forskning.

Samverkansmodellen innebär att en nyutexaminerad akademiker på heltid genomför ett utvecklingsprojekt hos ett företag i regionen i upp till två år. Under hela tiden medverkar Högskolan i Gävle eller Högskolan Dalarna med en kvalificerad handledare, en affärscoach och man kan också bidra med labbresurser.

- Företagen har genom KTP kunnat genomföra givande och spännande projekt. I Gävleborg har vi haft KTP på en del mindre orter, dit det inte är så självklart att man söker sig till som nyexaminerad student. Att vi nominerats som bäst i Sverige är ju en fantastisk bekräftelse för oss alla som är inblandade i detta, säger Ola Wiklund, samordnare för KTP vid Högskolan i Gävle.

Nu sprids modellen över Sverige

5 juni beslutade Tillväxtverket, Vinnova och Energimyndigheten att bevilja ytterligare 15 miljoner kronor för att sprida modellen i Sverige. KTP-teamet kompletteras nu med Luleå Tekniska Universitet, Mittuniversitetet, Mälardalens högskola, Södertörns högskola och Högskolan i Kristianstad.

- Att KTP skapar resultat vet vi och att nu fem nya lärosäten och företag i deras regioner får möjligheten att vara med på resan är bara så rätt, fortsätter Ola Wiklund.

- Idén kommer ursprungligen från Storbritannien där man drivit modellen i över 30 år. Där har man sett att 80 procent av projekten resulterat i att akademi och näringsliv knutit starkare och djupare relationer. Vi kan redan nu efter tre år se samma effekter.

KTP finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Region Gävleborg och Region Dalarna.

Ola Wiklund, samordnare för KTP vid Högskolan i Gävle.
E-post: ola.wiklund@hig.se

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2019-09-12