El, diesel eller hybrid? Ny räknemodell förenklar bilköp

2020-10-08 
Peder Zandén Kjellén

Peder Zandén Kjellén. FOTO: Anna Sällberg

El, diesel, bensin eller laddhybrid? För den som ska skaffa en ny bil idag är valet långt ifrån givet. En ny beräkningsmodell som forskare från Högskolan i Gävle har tagit fram ger översikt och kan göra valet enklare.

Länge har det varit en allmän uppfattning att elbilen är dyrare att äga men bättre för miljön, samtidigt som diesel- och bensinbilar är billigare att äga men har en större klimatpåverkan. Men det är inte längre självklart. Särskilt inte om man räknar in flera parametrar som andrahandsvärde, livslängd och driftskostnader.

– Många missar att driftskostnaderna är en stor del av att äga en bil. På sex år kan driftskostnaderna uppgå till 40 procent av totalkostnaden för en bensin- eller dieselbil. För framför allt elbilar finns ett motstånd vid köp eftersom priset är så högt. Men driftskostnaderna är så mycket lägre jämfört med bensin eller diesel över tid, så det kan ändå löna sig ekonomiskt att välja en elbil, säger Peder Zandén Kjellén, forskare inom hållbara transporter på Högskolan i Gävle.

Elbil kan bli billigare

Allt detta åskådliggörs genom den räknesnurra som Peder gjort inom ramen för projektet RATT-x (se fakta nedan). Här kan man själv lägga in uppgifter om bilens förbrukning, hur mycket man kör, hur länge man tänkt äga bilen och hur den finansieras. Därefter beräknas en total ägandekostnad för att enkelt kunna jämföra modeller mot varandra.

När det gäller det ekonomiska visar forskning att en elbil kan vara ett billigare investering än en bensinbil av motsvarande prestanda. Elbilar är dyra vid inköp men billigare att köra.

– Dessutom finns en klimatbonus för elbilar och laddhybrider som gör dem mer förmånliga. Som företagare kan man ha dem som en firmabil och dra nytta av förmånerna. säger Peder Zandén Kjellén.

Konsumtion gynnar sällan miljön

När det gäller miljön så är livscykelperspektivet viktigt.

– Bilen du redan har är tillverkad och vid tillverkningen krävdes energi och råmaterial och dessa har miljöpåverkan. Ur det perspektivet ska bilen du redan har användas så länge som möjligt innan den skrotas, Peder Zandén Kjellén.

Den bil som rullar några hundra mil om året och kan fortsätta rulla i tio år till bör alltså inte ersättas av klimatskäl. En bil som körs längre sträckor per år och inte har så många år kvar av sin livslängd kan däremot bytas ut mot en som ger lägre klimatpåverkan vid körning.

Kan man ge den nya tekniken en skjuts genom att köpa en ny elbil?

– Någon måste vara villig att använda den nya tekniken för att den ska få genomslag. Men jag tror inte heller att man kan konsumera sig ur ett miljöproblem, det är inte så man löser klimatfrågan. Sträva efter att köpa fordon för ditt normala behov. Den där enda gången per år du behöver en SUV, en dragkrok eller fyrhjulsdrift går det ofta att hyra eller låna, det tjänar både plånboken och miljön på, säger Peder Zandén Kjellén.


Kontakt:
Peder Zandén Kjellén, forskare inom hållbara transporter Högskolan i Gävle, 072 252 07 52
Anders Munck, pressansvarig Högskolan i Gävle, 070 794 65 23


Fakta:

Ratt-x projektet

Syftet med projektet är att genom kunskapsutveckling och samverkan stärka det regionala näringslivet i utvecklingen av koldioxidsnål teknik för vägtransporter och bidra till att Gävleborgs län blir en fossilfri transportregion till år 2030. Finansiärer är Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Gävleborg och Högskolan i Gävle. Här finns mer information om projektet.

Publicerad av: Anders Munck Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2020-10-08
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)