- Vi ser gång på gång att det inte räcker att människor har miljövänliga åsikter för att skapa den förändring vi behöver få till stånd, säger Noah Linder.
Det måste bli lite svårare att göra fel
I en studie med studenter i Singapore testade Noah viljan att återvinna en yoghurtförpackning. De kunde då se att väldigt små förändringar i miljön hade mycket stor effekt på återvinningen. När det blev lite svårare att göra fel och återvinning det uppenbara valet, då var det väldigt många som gjorde rätt.
- Höga intentioner och miljövänliga attityder spelade liten roll om det var lika lätt att göra fel. Vi visar att det ibland måste det vara lättare att göra rätt, för att få riktigt stora effekter.
Och tydligare att göra rätt..
Han efterlyser bostadsområden och miljöer som tydligt visar vilket beteende som förväntas. Där stadsplanerare nu generellt ritar papperskorgar som smälter in i miljön, vill han se korgar som tydligt signalerar att här slänger vi skräpet.
- När jag går omkring i bostadsområden så är det ofta väldigt otydligt, dåligt skyltat och dåligt informerat. Vi måste skapa miljöer som tydligt signalerar vilket beteende som förväntas, lätt att göra rätt och gärna lite svårare att göra fel.
Även om mycket har blivit bättre, så konstaterar han att det fortfarande nästan alltid är lite lättare att göra fel. Om det till exempel finns matavfallsinsamling så är den i bästa fall bredvid hushållsavfallet, men oftast mycket längre bort. Sopnedkasten som förr fanns i varje trappuppgång hade till exempel kunnat vara en utmärkt lösning för matavfall.
- Vi människor är väldigt inkännande och försöker lista ut vad det är för beteende som önskas och är det då lite lättare att slänga matavfall än hushållsavfall så blir det väldigt tydligt att man ska göra det.
Politiskt mod
Det är lätt för politiker och stadsplanerare att motivera att det skall vara lätt att göra rätt, men Noah kan tänka sig att det kräver mer politiskt mod att göra saker som faktiskt försvårar icke önskvärda beteenden.
Att planera stadsrum och nya arbetsplatser där exempelvis cykelparkeringen finns precis vid dörren och bilparkeringen en bra bit bort eller nere i ett garage. Att försöka gynna det beteende man vill se över det beteendet man inte vill se.
- Så länge det är mycket lättare att pendla med bilen så kommer det inte att spela någon roll att man bryr sig mycket om miljön eller egentligen har intentioner att åka kollektivt eller cykla.
- Det är en väldig möjlighet också i att vi har människor som vill göra rätt och det tror jag ökar potentialen i att designa bra miljöer, eftersom viljan egentligen redan finns där, säger Noah Linder.