De två forskargrupperna kommer att ta sig an två brännande frågor. Vad det sociala klimatet i skolan gör med barns motivation till lärande och hur läsning i skolan gått från att vara bildande till att bli en mätbar färdighet.
Hur mobbning påverkar barns lärande
Forskarna kommer att studera hur det sociala klimatet i skolan, kränkningar och mobbning, påverkar utsatta elevers studiemotivation och möjlighet till lärande.
- Vi har tillgång till ett unikt datamaterial som ger oss stora möjligheter att bidra med kunskaper som stöttar lärare och personal på ett sätt som kan förbättra barns engagemang för lärande, säger Silvia Edling
- Forskning visar att barns möjlighet till att lära och utvecklas beror på omgivningens sätt att förhålla sig till dem. Då blir frågorna om gruppen och det sociala klimatet en viktig fråga även för lärandet, säger Guadalupe Francia.
Projektwebb
Hur läsning blev en fråga om att läsa fort
Forskarna ska studera hur litteraturläsning motiveras som något värdefullt i det offentliga. I detta undersöks hur olika institutioner, lärare och forskning resonerar och argumenterar om nödvändigheten av att läsa och hur detta förändrats över tid. Historiskt har läsning ofta motiverats utifrån humanistiska ideal som talar om vikten av bildning. Idag ser vi att läsningens betydelse alltmer motiveras utifrån kvantifieringar och mätningar av till exempel ordförråd.
- Vi ska läsa fort och bra, men det är mindre diskussioner om vad vi ska använda det vi läser till, säger Daniel Pettersson
Projektwebb