Skicka e-faktura till Högskolan i Gävle

Sedan 1 april 2019 är det ett lagkrav på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura). På den här sidan kan du som leverantör läsa om hur du ska gå tillväga för att skicka e-faktura till oss på Högskolan i Gävle.

Fakturaväxel

Vi tar emot e-fakturor genom vår fakturaväxel OpusCapita i formatet PEPPOL Bis Billing 3.0. Vårt PEPPOL-id: 2021002890

E-faktura via via fakturaportal för dig som inte har möjlighet att skicka e-faktura

Om du som leverantör till oss inte har möjlighet att skicka e-faktura via en fakturaväxel erbjuder vi dig att kostnadsfritt använda vår fakturaportal, vilken tillhandahålls av vår partner OpusCapita. Notera att en PDF-faktura inte räknas som en elektronisk faktura!

Fakturareferens

För att fakturan ska nå rätt attesterare direkt, utan manuell hantering, i vårt ekonomisystem måste den innehålla en fakturareferens och som har följande format: [användar­namn-kostnadsställe].

Användarnamn är tre eller sex bokstäver långt. Kostnadsstället är alltid fyra siffror.
Exempel: xxx-nnnn alternativt xxxxxx-nnnn.

Fakturareferens ska alltid uppges av beställaren, men vi är tacksamma om du som leverantör också säkerställer att referensen är angiven i rätt format när fakturan upprättas. En korrekt angiven fakturareferens medför en mer effektiv fakturahantering hos oss.

Pappersfakturor

Vi ser helst att vi får fakturor i elektroniskt format men om du har ett avtal med oss som är upprättat före 1 april 2019 och som inte ställer krav på e-faktura går det naturligtvis även i fortsättningen att skicka pappersfakturor till oss. Använd då adressen Högskolan i Gävle, 801 76 Gävle.

Publicerad av: Veronica Liljeroth Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2021-06-23
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)