Forskarpresentation

Lena O Magnusson

Forskarpresentation

Lena O Magnusson

Universitetslektor

Ämnesansvarig i ämnet Bildpedagogik

Forskningsämne: Bildpedagogik
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap

Lena O Magnusson är filosofie doktor i Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och är anställd som lektor i Bildpedagogik. Magnusson är projektledare för forskargruppen ECE (Early Childhood Education) samt delaktig i forskargruppen ROLE (Research On Learning Environments). Hon är aktiv inom praktiknära förskoleforskning med särskilt fokus på digital teknik, litteracitet, lärmiljö och visuell kultur. Hennes forskningsintressen rör sig inom ramen för utbildningsvetenskap och riktar sig särskilt mot estetiska [lär]processer och estetiska uttrycksformer och deras kapacitet inom förskola och lärarutbildning i relation till lärande.

AKTUELL FORSKNING

Magnusson har just nu två pågående forskningsprojekt. Ett av dem är Digitala rörelser en praktiknära forskningsstudie där fokus ligger på förskolebarns användande av digital teknik. Syftet med studien är bland annat att undersöka visuella och estetiska möjligheter i barns brukande av digital teknik i förskolans ateljé. Projektets första del beräknas vara i mål under 2021. Projektet har finansierats med interna medel. Under hösten 2020 påbörjades ett treårigt projekt där Magnusson är en av fyra delaktiga forskare i en studie som görs för SKR:s räkning, här ligger fokus på implementerandet av funktionsförskolor. Studien sker inom ramen för forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer som i sin tur är del av det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande.

LÄS MER OM


Artiklar


Vetenskapliga artiklar, refereegranskade

Magnusson, L. (2021). Digital technology and the subjects of literacy and mathematics in the preschool atelier. Contemporary Issues in Early Childhood. 10.1177/1463949120983485 [Mer information]
Magnusson, L. (2021). Visual research material and diffractive readings – a relational research story. QSE. International journal of qualitative studies in education, 34 (3), 183-196. 10.1080/09518398.2020.1735564 [Mer information]
Magnusson, L. & Bäckman, K. (2021). What is the capacity of A in the contexts of STEM?. Early years. 10.1080/09575146.2021.1914557 [Mer information]
Magnusson, L. (2021). ‘Wow, this is like dreaming!’ Different ways of working with visual arts and the work of artists in the preschool atelier. International Art in Early Childhood Research Journal. [Accepted] [Mer information]
Magnusson, L. (2018). Photographic agency and agency of photographs : Three-year-olds and digital cameras. Australasian Journal of Early Childhood, 43 (3), 34-42. 10.23965/AJEC.43.3.04 [Mer information]

Vetenskapliga artiklar, ej refereegranskade

Magnusson, L. & Maapalo, P. (2020). Språk og materie er uatskillelige. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 2, 32-37. [Mer information]

Böcker

Bäckman, K., Elm, A. & Magnusson, L. (red.) (2020). Förskola, barn och undervisning : Didaktik i förskolan. Stockholm: Liber. 196 s. [Mer information]
Magnusson, L., Bendroth Karlsson, M. & Karlsson Häikiö, T. (2018). Skapande verksamhet i förskolan – kreativt arbete med analoga och digitala redskap. Lund: Studentlitteratur AB. 192 s. [Mer information]

Doktorsavhandling

Magnusson, L. (2017). Treåringar, kameror och förskola – en serie diffraktiva rörelser. Diss. , 2017. Göteborg: Göteborgs universitet. 286 s. (ArtMonitor 64) Länk [Mer information]

Kapitel i böcker

Magnusson, L. (2020). Analoga och digitala lekar i ateljén. Digitalt meningsskapande i förskolan. Stockholm: Lärarförlaget. S. 149-163. [Mer information]
Magnusson, L. (2020). Bild och bildskapande som didaktiska verktyg i förskolan - potential och möjlighet. Förskola, barn och undervisning – didaktik i förskolan. Stockholm: Liber AB. S. 53-70. [Mer information]
Magnusson, L. & Ivarsson, A. (2020). Den digitala tekniken i förskolans verksamhet: möjligheter och förhållningssätt med fokus på programmering. Förskola, barn och undervisning – didaktik i förskolan. Stockholm: Liber AB. S. 107-122. [Mer information]
Bäckman, K., Elm, A. & Magnusson, L. (2020). Didaktik i förskolan : - förskolans didaktik. Förskola, barn och undervisning : Didaktik i förskolan. Stockholm: Liber. S. 189-196. [Mer information]
Magnusson, L. (2018). Camera, Aesthetics, Democracy, and Pre-school: in a Photographic World with Three-year-olds. Art-Based Education: An Ethics and Politics of Relations. Gothenburg: HDK - Academy of Design and Crafts, University of Gothenburg. S. 37-54. [Mer information]
Magnusson, L. (2016). Förskolebarn lär tillsammans med ting - treåringar och digitalkameror. Praktiknära forskning : Barn, lärare och lärande. Lund. S. 215-234. [Mer information]
Magnusson, L. (2014). Benämning, plats och visuell röst - tre blickar på svensk förskola. Visuella arenor och motsägelsefulla platser : Tio texter om transformativt lärande, identitet och kulturell förändring. Göteborg: Daidalos. S. 53-81. [Mer information]
Magnusson, L. (2014). Digitalkameran som agent i förskolans verksamhet. Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur AB. S. 119-132. [Mer information]

Konferensbidrag

Magnusson, L. & Åkerblom, A. (2021). Photography, time, place and space in early childhood education. . [Mer information]
Magnusson, L. (2021). STEAM, STEM and the atelier of preschool – a meta-approach. . Länk [Mer information]
Magnusson, L. & Åkerblom, A. (2020). The visual construction of childhood in Swedish preschool institutions through the photographic gaze of children. Nordic childhoods in contemporary times. [Mer information]
Magnusson, L. (2019). I rörelse med en balaklava – att dela estetiska erfarenheter i högre utbildning. . [Mer information]
Magnusson, L. & Bäckman, K. (2019). STEM and STEAM - in the intercept of teacher's perspective and children's perspective. . [Mer information]
Magnusson, L. (2019). Visual research data and diffractive readings. . [Mer information]
Magnusson, L. (2018). Digitalization - play and aesthetics in preschool. . [Mer information]
Magnusson, L. (2018). “– It was good because you had to think a lot” – making movies as an intervention among fifth graders. . [Mer information]
Magnusson, L. (2018). Photographic agency and agency of photographs – three-year-olds and cameras. . [Mer information]
Magnusson, L. (2017). Aesthetic expression and democratic voices - three year olds and digital cameras. . [Mer information]
Magnusson, L. (2017). Att utveckla seende och att göra synligt – treåringar och fotografi. . [Mer information]
Magnusson, L. (2017). Children's perspectives, ethics and theory. . [Mer information]
Magnusson, L. (2016). Aesthetic aspects and photographic consequences in young children's use of digital cameras in preschool. . [Mer information]
Magnusson, L. (2016). Aesthetic aspects and photographic opportunities in young children´s use of digital camera. . Länk [Mer information]
Magnusson, L. (2015). Det teoretiska perspektivets potential - eller, teorierna och materialets möjlighet. . [Mer information]
Magnusson, L. (2015). Digitalkameran som möjlighet - estetiska aspekter av små barns användande av digitalkameror i förskolan. . [Mer information]
Magnusson, L. (2015). Estetiska tilltal och estetiskt fokus : fotografiska sam-handlingar mellan treåringar och digitalkameror. Bildlärarutbildningarnas nätverkskonferens. [Mer information]
Magnusson, L. (2013). Att höra, se och synliggöra – att vara tre år och få tillgång till en fotografisk visuell röst. . Länk [Mer information]
Magnusson, L. (2013). Between the known and the unknown : What can be hidden in-between the child's and the adult's perspectives on everyday life in the Swedish preschool. . [Mer information]
Magnusson, L. (2013). Kameran kan titta: visuella händelser i förskolan. . [Mer information]

Rapporter

Björklund, E. & Magnusson, L. (2021). Breddat deltagande i högre utbildning : Projektrapport från ett utvecklingsprojekt. Högskolan i Gävle. 21 s. Länk [Mer information]
Magnusson, L. (2020). Barn, böcker, delaktighet och inflytande. Rapport från ett bokstartprojekt i Gävleborgsregionen. Gävle: Region Gävleborg. 48 s. Länk [Mer information]
Bäckman, K. & Magnusson, L. (2020). Undervisning i åldershomogena och åldersblandade barngrupper i förskolan. Gävle: Gävle University Press. 21 s. (FOU-rapport 50) Länk [Mer information]
Publicerad av: Lena O Magnusson Sidansvarig: Camilla Niss Sidan uppdaterades: 2021-09-08
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)