Gå till eugreenalliance
Sök

Forskarpresentation

Annie Hammarberg

Annie Hammarberg tillhör forskargruppen ECE och är främst aktiv inom förskollärares yrkesprofession och intresserar mig bland annat för dokumentation i förskolan.

Forskarpresentation

Annie Hammarberg

Universitetslektor

Forskningsämne: Didaktik
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap

Annie Hammarberg tillhör forskargruppen ECE och är främst aktiv inom förskollärares yrkesprofession och intresserar mig bland annat för dokumentation i förskolan.

AKTUELL FORSKNING

Just nu är Annie Hammarberg engagerad i ett forskningsprojekt om matematik, naturkunskap och teknik i förskolan tillsammans med Kerstin Bäckman, Anne-Maj Johansson (Högskolan i Falun) och Anders Arnqvist (Uppsala universitet).

LÄS MER OM


Artiklar


Vetenskapliga artiklar, refereegranskade

Liljestrand, J. & Hammarberg, A. (2017). The social construction of the competent, self-governed child in documentation : panels in the Swedish preschool. Contemporary Issues in Early Childhood, 18 (1), 39-54. 10.1177/1463949117692270 [Mer information]

Kapitel i böcker

Bäckman, K., Hammarberg, A. & Eriksson, A. (2016). Barns lärare och deras professionskunskaper - exemplet matematik. Praktiknära forskning : Barn, lärare och lärande. Lund: Studentlitteratur. S. 27-44. [Mer information]
Hammarberg, A. (2012). Att utmana studenters föreställningar : med genus som exempel. I mötet mellan vetenskap och lärande : 13 högskolepedagogiska utmaningar. Gävle: Gävle University Press. S. 67-79. [Mer information]

Konferensbidrag

Hammarberg, A. & Bäckman, K. (2017). Preschool teachers pedagogical content knowledge in Mathematics, Science and Technology : What is possible to teach?. 27th EECERA Annual conference 'Social justice, solidarity and children's rights' : Abstract book. Bologna: EECERA. S. 139-140. Länk [Mer information]
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Eriksson, A. (2015). Preschool teachers and their professional knowledge : teaching mathematics in preschool. 25th EECERA Annual conference 'Innovation, experimentation and adventure in early childhood' : Abstract Book. S. 272-272. [Mer information]
Bäckman, K. & Hammarberg, A. (2014). The importance of preschool teachers’ knowledge for quality in early childhood education. 24th EECERA annual conference ’Us, Them and Me: Universal, Targeted or Individuated Early Childhood Programmes’ : Abstract Book. S. 54-54. [Mer information]
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Bose, K. (2013). Different Cultures, Different Contexts : Teaching Mathematics and Science in Botswana and Sweden. . [Mer information]
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Iller Gesell, M. (2013). Matematikundervisning i förskolan : Vad då undervisning!?. . [Mer information]
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Bose, K. (2013). Teaching Mathematics And Science In Botswana And Sweden : A Comparative Account. <em> </em>. [Mer information]
Hammarberg, A. & Liljestrand, J. (2013). The Construction of the Child on Documentation Panels in the Swedish Pre-School. . [Mer information]
Bäckman, K., Hammarberg, A. & Iller Gesell, M. (2012). Matematikundervisning i förskolan<em> </em> : Vad då undervisning!?. . [Mer information]
Publicerad av: Catarina Carlsson Sidansvarig: Sara Perttunen Sundberg Sidan uppdaterades: 2022-11-07
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)