Avdelningen för it

Vi arbetar för att studenter, medarbetare och besökare ska få en så god service som möjligt.

Vi arbetar inom följande områden:

  • servrar
  • nätverk, inklusive trådlöst
  • datorsalar
  • it-support

Nät, drift och system 

Nät- och driftgruppen ansvarar för att centrala it-system och nätverk kan användas utan störningar. Totalt sett ansvarar nät- och driftgruppen för mellan 90 och 100 olika system installerade på cirka 60 servrar.

Systemgruppen ansvarar för utveckling av verksamhetsnära applikationer som stöder administration av studenter och anställda. Till detta kommer utveckling av önskade verktyg för ledning och anställda inom akademi och högskolegemensam administration.

Nät, drift och system

Nät- och driftgruppen är ansvariga för att de centrala it-systemen och infrastrukturen fungerar. Vi planerar drift, underhåll och utveckling av systemen.

Nät- och driftgruppen består av dessa personer:

  • Patrik Carlsson, driftledare
  • Anders Lördal, nätverksansvarig
  • Anders Erlandsson, nätverkstekniker
  • Carl-Gunnar Mårtensson, nät- och drifttekniker
  • Mikael Zewgren, nät- och drifttekniker
  • Göran Sandström, dataingenjör
  • Anders Ohlsson, drifttekniker
  • Tony Gottfridsson, drifttekniker

Vi försöker att jobba efter ZTM (Zero Touch Management). Det innebär att vi försöker automatisera så långt som möjligt. En annan vision vi jobbar efter är att virtualisera så mycket som möjligt.

Systemgruppen ansvarar för utveckling av verksamhetsnära applikationer som stöder administration av studenter och anställda. Till detta kommer utveckling av önskade verktyg för ledning och anställda inom akademi och högskolegemensam administration.

Systemgruppen består av dessa personer:

Magnus Angermund, systemutvecklare
Daniel Eriksson, systemutvecklare
Mona Åkerman, systemansvarig

Support

Supporten ansvarar för att förmedla lösningar på it-relaterade problem på HiG:s klientdatorer. De har även helhetsansvar för beställningsstöd och installation av datorer och programvaror till samtliga av Högskolan i Gävles datorer. Leveransbevakning för hård- och mjukvara ingår också i den supportansvariges sysslor.

Support

En av våra viktigaste funktioner är att ge it-support till studenter.  
Hos oss kan du bland annat få hjälp med följande:

  • Användarkonto
  • Utskrifter
  • E-post
  • Tillfälligt användarkonto (användarkonto för besökare)
  • Support vid mässor och konferenser

Uppkoppling till internet vid mässor och konferenser

Användarkonto för besökare hämtas hos it-support i Studentcentrum (hus 22), medtag legitimation. Användarkonto behövs om våra presentationsdatorer ska användas.
Vi har även ett konferensnätverk för trådlös uppkoppling.
Konferensnätverk beställs i samband med att mässan bokas.
Lösenordet lämnas ut till den ansvariga för konferensen.

Debitering och teknisk hjälp:
Se hyresavtal på konferenssidan.

Teknisk information:
Uppkoppling av datorer till företag och organisationer görs via DHCP.
Medhavd dator (stationär och bärbar ) skall ha tillhörande nätverkskort. Medtag strömkablar och nätverkskabel.

Dokument

Här presenteras de styrdokument som finns för IT:s verksamhet

Kontakt
Publicerad av: Zara Lindahl Sidansvarig: Fredrika Nordahl Westin Sidan uppdaterades: 2019-01-11
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)