Industridag med bland andra Stefan Löfven
I måndags var det så dags för Industridagen i Sandviken som arrangerades av Industrirådet i samverkan med Högskolan i Gävle, Sandvik, Tillväxtverket och Region Gävleborg. Här var det ett annat perspektiv på livslångt lärande som dominerade, det om industrins kompetensförsörjningsbehov, även om individ- och bildningsperspektivet också fanns med. Under eftermiddagen workshoppade mer än 500 deltagare från industri, akademi och samhälle för att ta fram åtgärder som underlättar det livslånga lärandet. Med hjälp av duktiga studenter från vårt medie- och kommunikationsvetenskapsprogram vaskades de tre viktigaste förslagen fram. Ett av dem var att genom korta och flexibla utbildningar och moduler ge fler möjligheter till utbildning som går att genomföra utan att vara ledig från jobbet. Ett annat att ge högskolor och yrkeshögskolan tydligare uppdrag att bidra med kurser för det livslånga lärandet, med tillhörande ekonomiska resurser. Inte minst det senare var ett viktigt budskap till regeringen som Stefan Löfven fick motta i slutet av den intensiva dagen. Själv fick jag möjlighet att kommentera förslagen från scenen tillsammans med Eva Nordmark, den nya arbetsmarknadsministern.
Fortsatta diskussioner med ministern för högre utbildning och forskning
Dagen därpå styrde jag åter kosan till Stockholm och ytterligare ett möte om det livslånga lärandet. Den här gången var det KK-stiftelsen som arrangerade mötet och temat var lärosätenas roll. Vi fick lyssna till Scanias och Volvo CE:s kompetensbehov i transformationen mot hållbara transportsystem, goda exempel från Mälardalens högskola och Högskolan Väst, som båda, med finansiering från KK-stiftelsens program Expertkompetens, utvecklat flexibla nätbaserade kurser i samverkan med industriföretag. Efter en paus pratade Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, om regeringens politik för det livslånga lärandet. När det gäller industrins önskemål om särskilda resurser till högskolan för det livslånga lärandet, så levererade hon dock inga löften. Den avslutande paneldiskussionen kom sedan att bl.a. handla om lärosätenas (o)förmåga att validera reell kompetens, om att rådande resursfördelningssystem i högskolan gynnar program framför kortare, flexibla kurser för yrkesverksamma och att det finns ett stort behov av matchning mellan utbud och industrins behov.