Eva Kellner, profilbild

Eva Kellner

Universitetslektor

Forskningsämne: Biologi

026-648750

eva.kellner@hig.se

Om forskaren

Eva är disputerad inom växtfysiologi. Gymnasielärare. Forskningsintresse – ämnesdidaktik och professionellt lärande inom biologi.

Visa innehållet

Artiklar

Refereegranskat

  • Kellner, E. & Attorps, I. (2024). Collective development of teaching practices in Swedish compulsory schools – does professional learning occur?. Taylor & Francis, 10.1080/13664530.2024.2315170 [Mer information]

  • Kellner, E. & Attorps, I. (2020). The school–university intersection as a professional learning arena: evaluation of a two-year action research project. Taylor & Francis, Teacher Development, 24 (3), (366-383). 10.1080/13664530.2020.1773522 [Mer information]

  • Attorps, I. & Kellner, E. (2017). School-University Action Research. International Journal of Science and Mathematics Education, 15 (2), (313-330). [Mer information]

  • Kellner, E. & Attorps, I. (2015). Primary school teachers' concerns and needs in biology and mathematics teaching. NorDiNa, 11 (3), (282-292). [Mer information]

  • Kellner, E., Gullberg, A., Attorps, I., Thorén, I. & Tärneberg, R. (2011). Prospective teachers' initial conceptions about pupils difficulties in science and mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 9 (4), (843-866). [Mer information]

  • Gullberg, A., Kellner, E., Attorps, I., Thorén, I. & Tärneberg, R. (2008). Prospective teachers’ initial conceptions about pupils’ understanding of science and mathematics. European Journal of Teacher Education, 31 (3), (257-278). [Mer information]

Övrig (populärvetenskap, debatt, mm)

  • Attorps, I. & Kellner, E. (2021). Ett helhetsgrepp för likvärdig skola. Nämnaren, (3), (35-39). [Mer information]

  • Kellner, E. & Attorps, I. (2014). Kollegialt lärande om progression i biologi- och matematikundervisning. Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Nämnaren, 41 (4), (3-8). [Mer information]

Konferensbidrag

  • Kellner, E., Gullberg, A., Attorps, I., Thorén, I. & Tärneberg, R. (2007). Prospective teachers' initial conceptions of pupils' difficulties : holistic view of concepts in science and mathematics. : ESERA 2007. [Mer information]

Rapporter

    Thorén, I., Kellner, E., Gullberg, A. & Attorps, I. (2005). Developing transformative pedagogical content knowledge in science and mathematics teacher education : . Stockholm: Swedish Council for the Renewal of Higher Education. s 27 [Mer information]

Kapitel i böcker

  • Kellner, E. (2016). (I) gapet mellan teori och praktik - utveckling av lärarkunskap i biologi. Gävle, Gävle University Press. [Mer information]

  • Kellner, E. & Attorps, I. (2016). Kollegialt lärande. Gävle, Gävle University Press. [Mer information]

  • Gullberg, A., Kellner, E., Attorps, I., Thorén, I. & Tärneberg, R. (2007). Lärarstudenters uppfattning om elevers begrepp om gas. Stockholm, Stockholm. [Mer information]

  • Gullberg, A., Kellner, E., Attorps, I., Thorén, I. & Tärneberg, R. (2007). Lärarstudenters uppfattning om elevers begrepp om gas. Kristianstad, Kristianstad University Press. [Mer information]

  • Kellner, E. (2001). Ämnesdidaktik i utbildningen av grundskollärare vid Högskolan i Gävle - erfarenheter från kurser i biologi. Uppsala, Universitetstryckeriet. [Mer information]

Visa innehållet

Sidan uppdaterades 2024-03-25