Johan Christensson, profilbild

Johan Christensson

Universitetslektor

Forskningsämne: Svenska språket

026-648616

johan.christensson@hig.se

Om forskaren

Johan är gruppledare för forskningsgruppen IT i lärande.

Visa innehållet

Artiklar

Refereegranskat

  • Christensson, J. (2021). Resemiotized experience in classroom interaction: A student teacher’s interactional use of personal stories during teaching placement. Sage, Multimodality & Society, 1 (4), (497-516). 10.1177/26349795211059095 [Mer information]

  • Christensson, J. (2020). Interactional role shift as communicative project in student teachers' oral presentations. De Gruyter Open, Multimodal Communication, 9 (2), 10.1515/mc-2020-0008 [Mer information]

  • Christensson, J. (2019). ‘This is where my inner history teacher appears’. Taylor & Francis, Classroom Discourse, 10 (2), (168-187). 10.1080/19463014.2018.1530685 [Mer information]

  • Blåsjö, M. & Christensson, J. (2018). Questions as literacy practice and boundary object in a teacher education setting. Linguistics and Education, 48 (), (85-95). [Mer information]

Doktorsavhandlingar

  • Christensson, J., Blåsjö, M., Edin, A. & Jones, R. (2021). Teacher Identity as Discourse : A Case Study of Students in Swedish Teacher Education. Diss. (sammanfattning), 2021. Stockholm: Department of Swedish and Multilingualism, Stockholm University. 62 s. ( ) [Mer information]

Konferensbidrag

  • Christensson, J. & Sannholm, R. (2023). Hållbar utveckling i yrkeslivet: antecipatorisk diskurs. [Mer information]

  • Christensson, J. & Norrthon, S. (2022). Film eller storföreläsning – vad bidrar till utbildningskvalitet?. [Mer information]

Kapitel i böcker

  • Christensson, J. (2017). Lärarstudenters multimodala identitetsproduktion. Kunskap, motstånd, möjlighet : Humanistisk forskning i dag. Halmstad, Molin & Sorgenfrei. S. 105-128. [Mer information]

Visa innehållet

Sidan uppdaterades 2024-04-18