Morgondagens lärmiljöer
Högskolan i Gävle har forskat kring lärmiljöer i tio år och är idag bland de främsta på området i Europa. Forskningen ger nya insikter om hur skolor, undervisning och lärande fungerar vilket bidrar till bättre skolbyggande och en bättre skolverksamhet.
Hur ser morgondagens lärmiljöer ut och varför? Annelie Frelin, professor i didaktik beskriver och visar nya lärmiljöer och de möjligheter som de ger, med fokus på skolan.
När samhället förändras behöver även förskole- och skolverksamheterna förändras. Inom de närmaste tio åren behöver ett mycket stort antal nya skolor och förskolor byggas, vilket är en komplex och stor samhällsutmaning med omfattande investeringar
Forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer är ett tvärvetenskapligt forskningsprogram som bidrar till underlag för skolor och förskolor som ska anpassas till morgondagens undervisning och lärande. Det kan bli mycket dyrt att bygga fel.
På Högskolan i Gävle finns riksunika förutsättningar för samarbete mellan olika discipliner och en hög kompetens hos forskarna. Forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer utgör därför en naturlig nod för ett samarbete som samhället verkligen behöver.
Forskningsprojekt
Inom forskningsprogrammets projekt intresserar vi oss för hur förskolor och skolor designas, byggs, renoveras, inreds och används så att verksamheterna kan stödjas på bästa sätt. Ett särskilt intresse riktas mot innovativa lärmiljöer och lyckade förändringsprocesser. Med en syn på lärmiljöer som ekosystem analyserar vi hur olika aspekter fungerar tillsammans: människor, platser, organisation och pedagogik. För att se fler aktuella forskningsprojekt besök forskargruppen ROLE
Nya koncept för morgondagens lärmiljöer
Hur kan innovativa konfigurationer av
belysning och inredning göra lärmiljöer mer användarvänliga och stöttande för innovativ pedagogik?
I processerna från att skapa till att bebo en skola ingår olika aktörer som samarbetar utifrån olika slags kunskap. Vi är intresserade av dessa processer och vad som går att lära från dem
Framgångsfaktorer för funktionella förskolor
I projektet studeras framgångsfaktorer i förskolans lokaler som stödjer uppdraget och det dagliga arbetet, utifrån verksamhetens organisation och arbetssätt.
En testbädd för utvärdering av LED-belysning i lärmiljö.
Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer
Hur kan skolor byggas och byggas om bättre? En utvärdering av nybyggda skolor i Stockholms stad ger svar.
Rapport samt bilaga: Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer: Gåturer i fyra skolbyggnader i Stockholms stadPdf, 8 MB. Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.
Mer information om forskningsprojektet
Skapade sociala värden i skolbyggnader
Ett forskningsprojekt som ska skapa innovativa design- och verksamhetslösningar i skolbyggnader, i syfte att stärka elevernas tillit till samhället.
Publikationer
Här finns exempel på olika typer av publikationer som skrivits inom ramen för Morgondagens lärmiljöer.
- Nya lärmiljöer, Frelin & Grannäs 2022 Länk till annan webbplats.
- Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer, inklusive bilaga, Frelin, Grannäs, Sundholm, Van de Meulebrouck (2022) Länk till annan webbplats.
- Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler - delrapport, Elm & Magnusson (2021) Länk till annan webbplats.
- Pilotstudie Södra Hemlingby, Frelin, Grannäs (2021) Länk till annan webbplats.
- Vad är de största utmaningarna i nutida lärmiljöer?, de Laval, Frelin, Grannäs (2019) Länk till annan webbplats.
- Designing and Building Robust Innovative Learning Environments, Frelin, Grannäs (2021) Länk till annan webbplats.
- Transitions in Nordic school environments – an introduction, Frelin, Grannäs & Rönnlund (2021) Länk till annan webbplats.
- Övergång till och från innovativa lärmiljöer, Grannäs, Stavem (2021) Länk till annan webbplats.
- Hur tänker lärare inför mötet med en flexibel multizons lärmiljö?, Frelin, Grannäs (2020) Länk till annan webbplats.
- Har uppdragsuppfattning och professionella territorier något samband med fysiska rum?, Grannäs, Frelin (2017) Länk till annan webbplats.
- Forskning med relation och rum i centrum - hur ser den ut?, Frelin, Grannäs (2017) Länk till annan webbplats.
- Är det bara lärarna som bidrar till lärande? - ett ekologiskt perspektiv på utbildningsmiljöer, Grannäs, Frelin (2017) Länk till annan webbplats.
- The production of present and absent presences in education, Frelin, Grannäs (2013) Länk till annan webbplats.
- En fallstudie om förskolans lärmiljöer i tidigare och nybyggda förskolelokaler, Engström (2021) Länk till annan webbplats.
- Kollaborativa undervisningsprocesser genom 1:1 - en intervjustudie med lärare i skolår 1–6 om elevers samarbete i digitala arenor, Mörck Riekki (2021) Länk till annan webbplats.
- Flexibla lärmiljöers flexibilitet: hinder eller möjligheter?, Östlin (2021) Länk till annan webbplats.
Internationella samarbeten
Fakta om Morgondagens lärmiljöer
Syfte
Syftet med forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer är att bidra till bättre miljöer för utbildning. Vi undersöker design och användning av lärmiljöer utifrån olika discipliner och intressenters perspektiv, med tonvikt på förändringsprocesser och nya typer av lärmiljöer.
Målgrupp
Programmet vänder sig till såväl offentliga som privata skolhuvudmän och företag med intresse för skol- och förskolebyggnader. Vi är öppna för samarbeten i olika typer av utbildnings-, utvecklings- och forskningsprojekt.
Forskare
Jan Grannäs, docent (programledare, didaktik)
Anneli Frelin, professor (bitr. programledare, didaktik)
Annika Elm, lektor (forskare, didaktik)
Lena O Magnusson, lektor (forskare, didaktik
Tobias Fredlund, lektor (forskare, didaktik)
Hans Richter, professor (forskare, arbetshälsovetenskap)
Igor Knez, professor (forskare, psykologi)
Wenche Mörck Riekki, forskarassistent, didaktik
Therese Östlin, forskarassistent, didaktik
Extern samverkan
Inom programmet samverkar vi brett i samhället.
Kontaktpersoner
Kontakta Anneli Frelin vid frågor rörande forskningsprogrammet eller läs mer om hennes forskning och se hennes publikationer i forskarpresentationen.
Kontakta Jan Grannäs vid frågor rörande forskningsprogrammet eller läs mer om hans forskning och se hans publikationer i forskarpresentationen.
Sidan uppdaterades 2024-04-25