Masterprogram i arbetshälsovetenskap 120 hp

Vill du jobba med framtidens arbetshälsa? Idag arbetar många hemifrån, äldre måste stanna längre i arbetslivet och sjuk­skriv­ningar på grund av stress fortsätter att stiga. Med en strate­gisk utbildning inom arbetshälsovetenskap kan du se helheten och ta dig an många viktiga utmaningar.

Högskolepoäng

120 hp

Anmälningskod

HIG-19320

Sista ansökningsdag

april 15, 2024

Studieform

Distans

Undervisningsspråk

Svenska

Studietid

september 2, 2024–juni 7, 2026

Förkunskapskrav

  • Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng 
  • 30 hp inom något av ämnena medicin, psykologi, idrott, friskvård, folkhälsovetenskap, pedagogik, omvårdnadsvetenskap, rehabilitering, ledarskap, organisation och styrning eller annat adekvat ämne.

Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urval

Högskolepoäng

Utbildningsplan

Högskolepoäng

120 hp

Anmälningskod

HIG-19319

Sista ansökningsdag

april 15, 2024

Studieform

Distans

Undervisningsspråk

Svenska

Studietid

september 2, 2024–juni 4, 2028

Förkunskapskrav

  • Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng 
  • 30 hp inom något av ämnena medicin, psykologi, idrott, friskvård, folkhälsovetenskap, pedagogik, omvårdnadsvetenskap, rehabilitering, ledarskap, organisation och styrning eller annat adekvat ämne.

Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urval

Högskolepoäng

Utbildningsplan

Om programmet

Arbetshälsovetenskapen studerar förekomst av hälsa och ohälsa i arbetslivet. I detta ingår hälsoeffekter av fysisk och psykisk belastning i arbetsmiljön, hur olika typer av arbetsrelaterad ohälsa kan förebyggas, samt hur arbetet kan organiseras och ledas för att individen ska må bra. Ämnet innefattar även kunskap om samspelet mellan faktorer på arbetet och på fritiden som har betydelse för hälsan, insatser för att underlätta återgång i arbete efter sjukskrivning, liksom hur man med arbetsplatsen som arena kan stimulera medarbetarna att leva ett hälsofrämjande liv. Eftersom den vuxna människan vistas en stor del av sin tid på arbetet är arbetsplatsen en viktig arena för åtgärder som kan främja hälsa och förebygga ohälsa. Arbetshälsovetenskapen utvecklar och tillämpar forskningsbaserade principer, metoder, begrepp och teorier om hälsa och delaktighet i arbetslivet.

Programmet omfattar två års heltidsstudier och leder till en masterexamen i arbetshälsovetenskap. Det finns också möjlighet att avsluta med ett magisterexamensarbete i arbetshälsovetenskap efter halva studietiden. Studieformen är distans med ett campusförlagt tillfälle under examensarbetet och studietakten är valbar till antingen 50% eller 100%.

Programmet ger kunskaper om hur kroppen reagerar på fysisk och psykisk belastning, hur olika typer av arbetsskador kan förebyggas, hur arbetet kan organiseras och ledas för att personalen ska må bra liksom hur arbetsplatsen kan stimulera personalen att leva ett hälsofrämjande liv, hur rehabiliterande insatser för återgång i arbete efter sjukdom/skada bör genomföras samt hur tillgängligheten för funktionshindrade till arbetslivet kan främjas. Kunskaperna är användbara i arbete med personal- och arbetslivsfrågor i företag och organisationer. Programmet ger grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå.

I programmet varvas ämnesteoretiska kurser med kurser i vetenskaplig metod, och de teoretiska inslagen knyter an till systematiskt arbetsmiljöarbete i praktiken. Under första hälften av utbildningen ges en tvärvetenskaplig breddning av kunskaperna som är nödvändig för att kunna hantera det komplexa område som arbetshälsovetenskapen utgör. Det handlar bland annat om att på vetenskaplig grund bedöma och analysera hur olika aspekter av arbetsmiljön kan påverka arbetstagares hälsa.

Under andra hälften av utbildningen ställs högre krav på din förmåga att integrera kunskap om olika områden av relevans för arbetshälsovetenskap. Du ställs inför mer komplexa frågeställningar, och förväntas ta större ansvar för att planera och genomföra olika uppgifter samt visa ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt vid redovisning av uppgifter och forskningsresultat. Det innebär att dina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet stärks.

Masterprogrammet i arbetshälsovetenskap utgör, med sin fördjupning inom hälsa i arbetslivet, en möjlighet för studenter med olika grundutbildning att studera vidare på avancerad nivå. Några exempel på sådana grundutbildningsprogram är Personal- och arbetslivsprogrammet 180 hp eller Idrottsvetenskapliga programmet med inriktning hälsofrämjande livsstil 180 hp vid Högskolan i Gävle.

Examen

Masterexamen

Ämnen inom programmet år 1

Ett hållbart arbetsliv

Vårt arbete är en stor del av livet och påverkar hur vi mår. Som arbetshälsovetare fokuserar du på ett viktigt område för folkhälsan. Du jobbar med ett hållbart arbetsliv; hållbarhet är viktigt då arbetslivet är i ständig förändring och påverkar vårt mående ända fram till pension.

Programmet på Högskolan i Gävle är unikt. Här fokuserar vi på hälsa i arbetslivet, som i sin tur kan påverka arbetsprestation, kvalitet, säkerhet och produktivitet. Ämnet arbetshälsovetenskap är tvärvetenskapligt och belyses från olika perspektiv i programmet. De flesta lärare på programmet är själva aktiva i forskning inom ämnet vilket bidrar till att du får ta del av aktuell forskning inom ämnets olika inriktningar.

Bred utbildning

I programmet får du bred kunskap inom arbetshälsovetenskap, exempelvis hur människan reagerar på fysisk och psykosocial belastning, organisationens och ledarskapets betydelse för arbetsmiljö och hälsa samt hur arbetsmiljörisker och arbetsrelaterad ohälsa kan identifieras, åtgärdas och förebyggas. Kunskapen kan bland annat användas i arbete med personal- och arbetslivsfrågor. Du får också fördjupa dig i vilka arbetsmiljörättsliga regler som gäller och hur arbetet kan organiseras för att medarbetarna ska må bra.

Studierna

Programmet ges på distans och du väljer om du vill läsa programmet på hel- eller halvfart. Du kan även avsluta dina studier efter halva tiden och ta ut en magisterexamen. All lärarledd undervisning sker dagtid via en lärplattform och videokonferensverktyg. Undervisningen består bland annat av seminarier, workshops, föreläsningar, metodövningar och grupparbeten. När du som student lägger fram din uppsats för opponering (master eller magister), sker detta på plats på Campus på Högskolan i Gävle.

Programstart

I samband med programstart välkomnar vi alla nya studenter till en introduktionsdag på plats på Högskolan i Gävle. Under dagen får du, förutom en introduktion till programmet, även möjlighet att lära känna dina medstudenter och träffa några av de lärare, forskare och doktorander som är verksamma inom ämnet. Du får dessutom en inblick i den forskning som sker inom arbetshälsovetenskap vid Högskolan i Gävle.

Ditt framtida yrke

Efter programmet kan du arbeta med personal-, arbetslivs- och arbetsmiljöfrågor i företag och organisationer av olika storlek. Dina arbetsuppgifter kan därför variera mellan allt från att identifiera och åtgärda risker i arbetsmiljön till att arbeta strategiskt med organisatoriska och sociala arbetsmiljöfrågor. Du kan till exempel jobba inom företagshälsovård, som arbetsmiljökonsult, som stöd till ledningen i arbetsmiljöfrågor, processledare eller inom HR.

Om du är intresserad av att gå vidare till forskarutbildning ger programmet den grundläggande behörighet du behöver och Högskolan har även forskarutbildning inom området hälsofrämjande arbetsliv.

Student- och alumnintervjuer

Här kan du läsa intervjuer med några av våra studenter och alumner på masterprogrammet i arbetshälsovetenskap.
De berättar vad de tycker om utbildningen och om hur det är att plugga i Gävle.

Marina Sammarsson, student

"Vi människor spenderar en stor del av våra liv på arbetsplatsen och därför är det viktigt att det är en god arbetsmiljö. Jag vill vara med och bidra till att människor mår bra när de går till jobbet."

 

Program: Masterprogram i arbetshälsovetenskap
Hemort:
Gävle
Det här gör jag när jag inte pluggar: Jag arbetar som aktivitetsledare inom RF-SISU Gävleborg Projekt ”Hälsa för alla” som är riktad för tredjelandsmedborgare. Syftet med projektet är att ge målgruppen förutsättningar för bättre hälsa, ökad fysisk aktivitet samt kunskap kring det svenska föreningslivet. På fritiden är jag ute i naturen och håller även på med yoga/meditation.

Varför valde du att plugga på Högskolan i Gävle?
Jag tog min kandidatexamen Folkhälsostrateg för hållbar utveckling i Högskolan i Gävle. Jag valde att studera vidare och letade efter olika masterutbildningar. Jag har goda erfarenheter av Högskolan i Gävle när jag gick min kandidatutbildning, mycket grundade sig i att utbildningen var väl strukturerad och bra samarbete med lärare.

Varför valde du just den här utbildningen?
Jag har alltid haft intresse att arbeta med att förebygga ohälsa för en hållbar utveckling på samhällsnivå och det är anledningen till att jag studerade Folkhälsostrateg för hållbar utveckling. Jag ville läsa vidare till master och när jag tittade på olika masterprogram så kände jag att just arbetshälsovetenskap var mest lockande på grund av att vi människor spenderar en stor del av våra liv på arbetsplatsen och därför är det viktigt att det är en god arbetsmiljö och jag vill vara med och bidra till att människor mår bra när de går till jobbet.

Vad är det bästa med utbildningen?
Det bästa med utbildningen är att få en ökad kunskap om arbetsmiljölagar, vilka insatser och anpassningar som behövs för att människor ska kunna arbeta längre och hjälpa de som drabbats av ohälsa att komma tillbaka till arbetslivet.

Är det något annat speciellt med just din utbildning som kan vara bra/roligt att veta?
Det som är otroligt bra med utbildningen är seminarium, det underlättar otroligt mycket att diskutera tillsammans med andra som går utbildningen och med lärare, samtidigt har vi som går utbildningen olika erfarenheter utifrån vad vi arbetar/arbetat med, bland annat företagshälsovården, HR, skyddsombud och arbetsplatsombud.

Vad är det bästa med Gävle?
Gävle är en fin stad och jag är otroligt glad att jag flyttade hit. Jag älskar naturen och det är mycket natur här. Det märks att mycket fokus är god hälsa, det arrangeras flera olika fysiska aktiviteter för alla målgrupper och mycket utav det är gratis vilket gör det möjligt för alla människor att delta, speciellt de människor som kanske inte har god ekonomi att gå på aktiviteter som kostar pengar.

Vad vill du jobba med i framtiden?
Jag skulle vilja arbeta inom HR och Företagshälsovården, därefter vill jag rikta in mig på forskning.

Har du något/några tips till den som ska söka till högskolan?
Har man intresse inom hälsa så finns det flera utbildningar att välja mellan, både kandidat och master. Det finns även mycket hjälp och stöd att få från Högskolan vid behov under studiernas gång.

Malin Jernkrook, student

"Det är också många som arbetar inom ledning, HR, som arbetsterapeuter men även de som varit med om ohälsa själv som pluggar detta så diskussionerna blir väldigt givande och intressanta."

 

Program: Masterprogram i arbetshälsovetenskap
Hemort:
Sundsvall
Det här gör jag när jag inte pluggar: Arbetar på en myndighet. Umgås med familj och vänner, spelar golf, målar, lyssnar på ljudböcker.

Varför valde du att plugga på Högskolan i Gävle?
Jag har hört bra saker om Högskolan i Gävle från bekanta som tidigare pluggat där. Tyckte att det var lätt att hitta information på hemsidan och såg att det fanns mycket aktiviteter som man kunde delta i digitalt också.

Varför valde du just den här utbildningen?
Jag vill arbeta med arbetshälsa och hittade denna utbildning när jag letade. Den innehåller precis de kurser som jag ville läsa, arbetsmiljörätt, belastningsergonomi, arbetsanpassningar, organisation och ledarskap. Det skulle ge mig en bred kompetens inom arbetshälsa där alla dessa delar samspelar och behövs om man som jag vill arbeta med arbetsmiljö och arbetshälsofrågor.

Vad är det bästa med utbildningen?
Alla lärare som verkligen är riktigt kunniga inom sina områden. Att den genomförs helt på distans, eftersom jag har begränsade möjligheter att pendla och ingen möjlighet att flytta.

Är det något annat speciellt med just din utbildning som kan vara bra/roligt att veta? Samtidigt som man pluggar arbetshälsovetenskap så blir man väldigt medveten om sin egen arbetsmiljö som student. Det gör att man applicerar sin kunskap direkt på sig själv väldigt ofta. Det är också många som arbetar inom ledning, HR, som arbetsterapeuter men även de som varit med om ohälsa själv som pluggar detta så diskussionerna blir väldigt givande och intressanta!

Vad är det bästa med Gävle?
Jag har inte besökt staden Gävle på väldigt länge, men när jag var där upplevde jag staden som mysig och lagom stor.

Vad vill du jobba med i framtiden?
Jag vill arbeta med arbetsmiljö och arbetshälsofrågor inom till exempel HR, ledning, företagshälsovård, organisationsstöd.

Har du något/några tips till den som ska söka till högskolan?
Tveka inte, sök!

Sara Krantz, student

"Utbildningen har en nära förankring till arbetslivet och lärarna är väldigt engagerade och kunniga inom sina respektive områden."

 

Program: Masterprogrammet i arbetshälsovetenskap
Hemort: Gävle
Det här gör jag när jag inte pluggar: Försöker leva som utbildningen har lärt mig, dvs ha en hållbar balans mellan arbete/studier och fritid. När jag inte arbetar eller studerar är jag som oftast engagerad i barnens aktiviteter, utövar yoga eller läser en bra bok.

Varför valde du att plugga på Högskolan i Gävle?
Jag valde Högskolan i Gävle och masterprogrammet i arbetshälsovetenskap för dess flexibla studiegång. Utbildningen är på distans och går att läsa både på halv- och helfart, vilket möjliggör att studier kan kombineras med arbete. Det finns även goda möjligheter att växla studietakt under utbildningens gång.

Varför valde du just den här utbildningen?
Jag visste att jag ville arbeta med frågor som rör arbetsmiljö och arbetshälsa. Den här utbildningen innehåller både forskningsförberedande kurser samt ämnesspecifika kurser inom bland annat arbetsmiljörätt, arbetsanpassning, belastningsergonomi, riskbedömning och organisation och ledarskap. Alla utbildningens moment bygger på varandra, vilket bidrar till att utbildningen håller en röd tråd och hög kvalitet. Min målsättning med utbildningen var att få en bred och fördjupad kompetens inom arbetshälsa och hur ett hållbart arbetsliv kan främjas, för att i framtiden kunna arbeta med arbetsmiljö och arbetshälsovetenskap i praktiken.

Vad är det bästa med utbildningen?
Det bästa med utbildningen är att den har en bredd. Studenterna kommer från flera olika utbildningsbakgrunder, vilket ger ett djup till diskussioner och i kunskapsutbyten. Utbildningen har en nära förankring till arbetslivet och lärarna är väldigt engagerade och kunniga inom sina respektive områden.

Är det något annat speciellt med just din utbildning som kan vara bra/roligt att veta?Arbetshälsovetenskap är ett område som berör och engagerar många och alla som har sökt sig till den här utbildningen har gjort det för att de har ett genuint intresse för arbetshälsa och arbetsmiljö. Det bidrar till givande diskussioner, grupparbeten och seminarier eftersom både studenter och lärare har olika bakgrund och erfarenheter inom olika områden.

Vad är det bästa med Gävle?
Gävle är en otroligt fin stad med närhet till hav, skog och olika aktiviteter både sommartid som vintertid. Det är en lagom stor stad, vilket gör att det går enkelt att cykla överallt i Gävle.

Vad vill du jobba med i framtiden?
Jag vill arbeta med arbetshälso – och arbetsmiljöfrågor, antingen inom HR eller på ledningsnivå inom en organisation. Utbildningen har även skapat goda förutsättningar för att arbeta med forskning i framtiden.

Har du något/några tips till den som ska söka till högskolan?
Är du intresserad av arbetshälsa så är det här utbildningen för dig. Du behöver inte vara Gävlebo för att genomgå utbildningen och alla moment är upplagda för att passa distansstudier och främja ett flexibelt arbets- och studentliv.

Karin Hägg Green, beteendevetare och organisationskonsult

"Jag har fortfarande användning för en del av det utbildningsmaterial vi använde oss av under utbildningen. Ibland plockar jag fram något som stöd i mitt yrke. "

 

Utbildning och examensår: Masterprogrammet i
arbetshälsovetenskap, examensår 2016

Nuvarande arbetsplats och yrke: Beteendevetare och organisationskonsult inom företagshälsovården.

Berätta kort om ditt yrke, vägen dit och vad som påverkat ditt yrkesval.
Mitt yrke som beteendevetare och organisationskonsult inom företagshälsovården involverar många möten med människor i olika situationer. Jag arbetar med bland annat individsamtal, grupphandlingar, föreläsningar och kartläggningar. Jag arbetar för att skapa bättre förutsättningar för den psykosociala arbetsmiljön på olika företag runtom i Värmland. Det är ett varierande arbete och jag lär mig nya saker dagligen.

Jag sökte jobb under den sista terminen på min utbildning, då bodde jag och min man i London men vi hade bestämt oss för att eventuellt flytta till Sverige. Månaden innan min examen fick jag komma på en intervju. Jag var nervös och frågade mig själv flera gånger om jag verkligen skulle klara av ett jobb inom arbetsmiljö. Jag fick tjänsten och flyttade till Sverige i augusti för att börja arbeta. Jag kastades in i en värld där jag träffade människor som arbetade inom olika yrken. Jag har tidigare arbetat inom olika slags yrken och aldrig riktigt känt mig hemma.

Jag har sett att det behövs förändringar inom olika yrken för att människor ska må bra. Jag sökte utbildningen på Högskolan då jag vill jobba med att få människor att må bättre. Framförallt inom arbetet då det är en så central del av våra liv. Vår hälsa ska inte bli lidandes för att vi måste arbeta. När jag fick tjänsten på Avonova och hade arbetshälsovetenskapsutbildningen i bagaget kände jag att jag hade hamnat rätt. Här får jag träffa människor och hjälpa till att utveckla och skapa förutsättningar för att främja arbetsmiljön och människors hälsa, både på individ- och organisatorisk nivå.

Vad är det bästa med ditt yrke?
Det bästa med mitt yrke är att det är varierat. Varje dag är det nya problem som ska lösas. Jag får utnyttja min kreativa sida i mina handledningar för att förklara olika fenomen. Det är ett flexibelt och självständigt arbete och det gillar jag. Att arbeta självständigt är något som jag lärde mig under utbildningen.

Hur har dina studier på Högskolan i Gävle påverkat dig i ditt val av yrke och vägen dit?
Mina studier har påverkat mig genom att jag sett behovet för att arbeta med arbetsmiljö. Jag har också märkt hur viktigt det är att det finns förutsättningar för att skapa balans inom arbetet. Det har påverkat mitt intresse och kunskap inom området då jag känner att jag har en bred grund att stå på. Jag känner mig trygg i min yrkestitel på grund av att jag haft engagerade och kompetenta lärare.

Känner du att du har nytta av din utbildning i ditt yrkesliv?
Jag har en enorm nytta av utbildningen i mitt arbete. Utbildningen är mycket bred, både den fysiska arbetsmiljön och den psykosociala arbetsmiljön, på individ-, grupp- och organisatorisk nivå. Det är viktigt att ha alla delarna med sig då ett arbete är så mycket mer än den fysiska eller psykosociala arbetsmiljön.

Jag har fortfarande användning för en del av det utbildningsmaterial vi använde oss av under utbildningen. Ibland plockar jag fram något som stöd i mitt yrke. Det känns tryggt att använda det som jag lärt mig och att det går att tillämpa i praktiken.

Vad minns du särskilt från din studietid?
Jag minns framför allt alla seminarium som vi har haft genom åren. Det blir en tydligare känsla av att man studerar, då det kan bli lite ensamt att sitta själv. Det har varit ett mycket bra upplägg av kurser, men samtidigt otroligt krävande. Man behöver vara studiemotiverad och fokuserad för att klara av det. Lärarna var engagerade, hjälpsamma och alltid snabba med att svara på frågor när man hade kört fast.

Vilka är dina framtidsplaner?
Mina framtidsplaner är att utveckla min roll som beteendevetare och organisationskonsult. Under de kommande åren hoppas jag på att lära mig mer om hur man ska få människor att må bättre på sina arbeten. Sjukskrivningarna ökar och vi behöver hitta rätt förutsättningar för att det inte ska vara ohälsosamt att arbeta. Om jag får vara med i den delen av utvecklingen är jag nöjd för stunden. Sedan om 20 år kanske jag skulle vilja forska inom området, men jag känner att jag behöver lite mer erfarenhet i verkliga livet först.

Kontaktperson

Camilla Zetterberg, profilbild

Camilla Zetterberg

Utbildningsledare

Sidan uppdaterades 2024-06-03