Filmen om AssCE-formuläret är en nyproducerad videofilm som ger konkret information om hur bedömningsformuläret kan användas under sjuksköterskestudenternas verksamhetsförlagda utbildning. AssCE står för Assessment of Clinical Education. I filmen betonas hur planering och uppföljning med AssCE-formuläret som underlag kan ge stöd och struktur i samtalen mellan student och handledare och i tre-partssamtalen mellan student, handledare och lärare för att nå lärandemålen i en kurs.
AssCE-formuläret är utvecklat av Anna Löfmark och Gunilla Mårtensson, anställda vid Högskolan i Gävle. Videofilmen har producerats i ett samarbete med IKT-pedagogerna Göran Bertils och Åke Wall samt kommunikatör Marie Hägg. Medverkande i videofilmen är Julia Högnelid, Anna Danhard och Ylva Pålsson, alla anställda vid akademin och verksamma i sjuksköterskeprogrammet.
Länk till filmen
Följande publikationer innehåller studier av bedömningsformuläret AssCE
Grundnivån
(Publikationerna ordnade efter årtal med de senast publicerade överst)
Löfmark, A., Mårtensson, G., Vae, KJ., Engström, M.(2019).Lecturers' reflection on the three-part assessment discussions with students and preceptors during clinical practice education: A repeated group discussion study Nurse Education in Practice 36, 1-6.
Vae, KJ., Engström, M,, Mårtensson, G., Löfmark, A. (2018). Nursing students' and preceptors' experience of assessment during clinical practice: A multilevel repeated-interview study of student–preceptor dyad. Nurse Education in Practice 30, 13-19.
Engström, M ., Löfmark, A., Vae, KJ., Mårtensson, G. (2017). Nursing students perceptions of using the Clinical Education Assessment tool AssCE and their overall perceptions of the clinical learning environment - A cross-sectional correlational study. Nurse Education Today 22 (51), 63-67.
Löfmark, A., Mårtensson, G. (2017). Validation of the tool assessment of clinical education (AssCE): A study using Delphi method and clinical experts. Nurse Education Today 50,82-86.
Löfmark, A., Thorell-Ekstrand, I. (2014). Nursing students’ and preceptors’ perceptions of using a revised assessment form in clinical nursing education. Nurse Education in Practice 14(3), 275-80.
Löfmark, A., Thorell-Ekstrand, I. (2004). An assessment form for clinical nursing education: a Delphi study. Journal of Advanced Nursing 48(3), 291-298.
Löfmark, A., Thorell-Ekstrand, I. (2000). Evaluation by nurses and students of a new assessment form for clinical nursing education. Scandinavian Journal of Caring Sciences 14, (2), 89-96.
Avancerad nivå
Mårtensson, G., Lind, V., Edin, K., Hedberg, P., Löfmark, A. (2020). Development and validation of a clinical assessment tool for postgraduate nursing education: A consensus-group study. Nurse Education in Practice 44.